dinsdag 28 maart 2017

D66: Sluit zzp’er niet uit voor klus bij gemeente

D66 vraagt om duidelijkheid na signalen te hebben ontvangen dat zelfstandigen zonder personeel (zpp’ers) niet kunnen reageren op vacatures van de gemeente. De formulering van vacatureteksten is, mogelijk onbedoeld, alleen gericht op detacheringsbureaus. Daardoor kunnen zzp’ers formeel gezien niet reageren. D66-raadslid Guus Bakker wil opheldering van het college: “De stad zit vol deskundige en enthousiaste zzp’ers, die goed werk kunnen verrichten voor de gemeente. Die moeten we niet uitsluiten.”

Uitsluiting door formulering

D66 wil van het college weten voor welke opdrachten zzp’ers worden uitgesloten, welke klachten hierover door ZZP’ers al zijn gemeld en hoe deze worden opgelost. “In een vacaturetekst van de gemeente stond bijvoorbeeld ‘de door u aangeboden kandidaat gaat werken onder leiding en toezicht van opdrachtgever’. Bakker: “Een zzp’er kandideert zichzelf. Door deze formulering sluit je zzp’ers dus uit. Dat moeten we niet hebben. Ook al is het onbedoeld: pas die vacatureteksten hier op aan. De overheid moet een betrouwbare en duidelijk communicerende partner zijn.”

Geef duidelijkheid

Een paar maanden geleden maakte het kabinet bekend dat de werking van de zzp-wet wordt uitgesteld tot in elk geval 2018. De wet zorgde voor veel onzekerheid voor zzp’ers. Opdrachtgevers zouden er minder zzp’ers door willen inhuren, terwijl de wet bedoeld was om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Bakker: “Zzp’ers hebben genoeg onduidelijkheid over zich heen gekregen, het minste dat we kunnen doen is dat we als gemeente duidelijke opdrachten uitzetten. Als vacatureteksten zzp’ers lijken uit te sluiten terwijl dit niet de bedoeling is van de gemeente, dan is dat zonde. Die teksten moeten we niet meer uitsturen.”