maandag 29 augustus 2016

D66 Stadsdiner: in gesprek met Amsterdammers

“Wat gaat er goed in Amsterdam en wat kan er nog beter?” Die vraag stond centraal tijdens het stadsdiner in huiskamerrestaurant Met Smaak in Amsterdam West. Drie D66-raadsleden en D66-wethouder Abdeluheb Choho tafelden met Amsterdammers uit alle hoeken van de stad. Een divers gezelschap, met elkaar verbonden door hun passie voor Amsterdam. Actief in de bouw of het nachtleven, voor de zorg, het onderwijs en nog veel meer. D66-raadslid Meltem Kaya: “Bij deze stadsdiners willen we horen wat er speelt in de stad. Het is inspirerend en levert nieuwe ideeën op om Amsterdam nog beter te maken.”

Onze vrije stad

Er is volgens de gasten voldoende in Amsterdam om erg tevreden mee te zijn. Bijvoorbeeld de schoonheid van de stad, met een goede combinatie van het dorpse karakter en moderne architectuur, en veel aandacht voor het groen. De economie van Amsterdam trekt enorm aan: de groei is mooi verdeeld over verschillende sectoren waardoor iedereen ervan profiteert. Bovendien is er in Amsterdam altijd veel te doen. Er is een groot internationaal cultureel aanbod en de 24-uurs vergunningen in het nachtleven zorgen voor moderne zaken die ’s nachts van restaurant worden omgetoverd in clubs. De tafelgasten prezen daarnaast de toenemende ruimte voor de fiets en voetganger in de stad.

Betaalbaar wonen in Amsterdam

Ook werden suggesties geopperd aan de eettafel om de stad nog beter te maken. Zo is het voor velen lastig om betaalbaar te wonen in Amsterdam, de huur- en huizenprijzen schieten omhoog. Door de groei van de stad zal het steeds belangrijker worden om goede banden te hebben met omliggende gemeenten en samen te werken. Een andere gast benadrukte het belang om aandacht te besteden aan radicalisering, vanwege de toenemende berichtgeving over aanslagen in het buitenland. Bovendien kan volgens sommigen veel meer worden gedaan aan preventie in de zorg: voorkomen dat mensen ziek worden door ze te motiveren om veel te bewegen en gezond te leven. Een ander thema dat werd aangesneden was armoede. Het is goed dat in Amsterdam maatregelen zijn zoals de Stadspas, zodat gezinnen die het minder breed hebben ook kunnen meedoen. Er is echter meer maatwerk nodig om te zorgen dat deze gezinnen uit de armoede komen en op hun eigen benen kunnen staan.

Stadsdiners

Om uit eerste hand te horen wat er speelt in de stad organiseert de fractie van D66 Amsterdam stadsdiners. Tijdens een stadsdiner gaan D66 gemeenteraadsleden in gesprek met Amsterdammers. Elk bezoek vindt plaats op een andere locatie, maar altijd met een bijzondere achtergrond. Bent u ook geïnteresseerd in het bijwonen van een stadsdiner? Of heeft u een bijzondere locatie die hiervoor geschikt is? Stuur een mailtje naar d66@amsterdam.nl en we houden u op de hoogte van de datum van het volgende stadsdiner.