donderdag 4 december 2014

D66: start experiment met gecontroleerde wietteelt in Amsterdam

In de Amerikaanse staat Colorado, Tsjechië en België zijn ze sinds de jaren ’90 al een bekend fenomeen, nu zit de Cannabis Social Club sinds kort ook in Amsterdam. De club teelt gezamenlijk wiet voor het eigen gebruik van de leden. Daarom wil de club het gedoogbeleid verruimen en zorgen voor gecontroleerde, veilige wietteelt waar alle leden gebruik van kunnen maken. Jan Paternotte, fractievoorzitter D66 Amsterdam: “D66 vindt deze manier van veilig en gezond telen voor eigen gebruik een goed initiatief. We gaan hierin zelfs nog verder en pleiten voor het reguleren van wietteelt. Coffeeshops zouden dan legaal bevoorraad kunnen worden. Nu zorgt de achterdeur problematiek nog voor teveel problemen, van gezondheidsrisico’s tot het in stand houden van een crimineel circuit waar Amsterdam veel politie voor moet inzetten.”

Cannabis Social Club voert experiment uit

Vorige maand heeft D66 een motie ingediend om voorbereidingen te treffen om te starten met een experiment voor gereguleerde wietteelt. De motie is met een ruime meerderheid aangenomen.  Het idee is dat de Cannabis Social Club het experiment met gereguleerde teelt gaat uitvoeren, door onderzoek te doen naar de effecten van gereguleerde teelt. Op verzoek van Paternotte ondersteunt de gemeente de Cannabis Social Club bij de benodigde opiumontheffing aanvraag.

Veiliger en beter voor de volksgezondheid

In Nederland wordt de teelt van maximaal vijf planten voor eigen gebruik gedoogd, maar veel mensen in de stad hebben geen balkon of tuin om te kunnen telen. De club maakt gebruik van het samengesteld recht in verenigingsverband en teelt zo voor elkaar, waarbij het maximum van vijf planten p.p. wordt nageleefd. De wiet wordt geteeld zonder bestrijdingsmiddelen of een te hoog THC gehalte, wat  onnodige gezondheidsrisico’s tegen gaat. Cannabis Social Club is in overleg met gemeente Amsterdam, de politie-eenheid Amsterdam en het Openbaar Ministerie Amsterdam om een gedoogstatus te krijgen.