woensdag 22 juni 2016

D66 steunt Turkse LHBT-gemeenschap

Komende week verblijft een delegatie van de gemeente Amsterdam in Istanbul om contacten te verstevigen met LHBT-organisaties. Onder andere D66-wethouder Simone Kukenheim, D66-raadslid Jan-Bert Vroege, raadsleden en ambtenaren zullen bij een aantal organisaties langsgaan en lopen mee met de gaypride op 23 juni om hun support te geven aan de Turkse LHBT-gemeenschap. Jan-Bert Vroege: “Na 12 nodige en succesvolle gayprides in Istanbul is vorig jaar voor het eerst een gaypride verboden door de Turkse regering. Ook afgelopen week sloeg de politie een transpride hard neer met inzet van traangas en rubber kogels. De LHBTI+’ers in Istanbul en Turkije verdienen volop steun en daar dragen wij samen met ruim honderd andere internationale gasten een steentje aan bij.”

Samenwerking LHBT-organisaties

Wethouder Kukenheim: “Amsterdam werkt al langere tijd samen met LHBT-organisaties in Istanbul. De LHBT-rechten in Turkije staan onder druk. Amsterdam wil met haar aanwezigheid tijdens de Pride Week de lokale LHBT-gemeenschap steunen bij het versterken van hun rechten en LHBT-organisaties daar laten zien dat Amsterdam achter hen staat.”

Support
Op zondag neemt de delegatie deel aan het programma voor internationale gasten dat gezamenlijke LHBTI-organisaties hebben georganiseerd. De delegatie gaat onder meer met hen in gesprek over de positie van LHBT’s in Turkije en bezoekt een gezondheidscentrum voor LHBT’s. Jan-Bert Vroege: “LHBT’ers in Turkije voelen zich lang niet zo vrij en veilig om zichzelf te zijn als wij in Amsterdam. Er is nog een wereld te winnen voor de LHBT-en mensenrechten in Turkije. Door onze aanwezigheid hopen we hen een hart onder de riem te steken.”