vrijdag 7 september 2018

D66: Maak brandveiligheid Amsterdam inzichtelijk

De beelden van de brand in een Londens flatgebouw vorig jaar waarbij 72 mensen omkwamen staat ons allen nog vers in het geheugen gegrift. Doordat de flat niet voldeed aan de regels voor brandveiligheid, kon het vuur zich daar snel verspreiden met een fatale afloop tot gevolg. Al snel rees in Nederland de vraag hoe het zit met de brandveiligheid van Nederlandse gevels. Deze week kwam het programma Nieuwsuur in een reportage met de conclusie dat in Nederland nog altijd niet duidelijk is hoeveel gebouwen brandgevaarlijke gevels hebben. D66-raadslid Alexander Hammelburg stelt daarom schriftelijke vragen aan het stadsbestuur: “De verschrikkelijke ramp in Londen mag zich niet herhalen in Amsterdam. We moeten leren van de fouten die daar zijn gemaakt. Ik wil weten hoe het zit met de brandveiligheid in Amsterdam.“

Rotterdam
Het toezicht en controle op de brandveiligheid van gebouwen en bekijken bij bouwaanvragen of de plannen die veiligheid garanderen is de verantwoordelijkheid van gemeenten. Als de gebouwen daadwerkelijk gebouwd zijn, wordt steekproefsgewijs gecontroleerd of de veiligheid wel in orde is. Naar aanleiding van de brand in Londen is de gemeente Rotterdam begonnen haar eigen gebouwen te inventariseren op brandveiligheid van de gevels door de vergunningsaanvragen na te lopen. Nu wordt een eerste inventarisatie gedaan van gebouwen met het hoogste risicoprofiel. Ook de gemeente Nijmegen is begonnen met inventarisatie van de gebouwen. Hammelburg: “Andere gemeenten zijn als begonnen en Amsterdam dient dat voorbeeld te volgen. We kunnen op dit onderwerp niet achterblijven.”

Brandveiligheid
Eerder dit jaar concludeerde ZEMBLA iets soortgelijks: bij veel flats is de brandveiligheid niet gegarandeerd. Brandtestrapporten ontbreken of kloppen niet met de echte situatie. Deze landelijke zorgen sluiten aan bij zorgen die eerder geuit zijn over de situatie in Amsterdam. Alexander Hammelburg: “ Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van Het Parool al dat het slecht is gesteld met de brandveiligheid van bedrijfspanden. Ik verzoek het stadsbestuur daarom om snel met maatregelen te komen.”