donderdag 1 juni 2017

D66: Voer vergunningen in bij wallentours én hef belasting

Amsterdam heeft één van de mooiste stadscentra van de wereld en daar komen veel mensen op af. Dit zorgt op sommige plekken voor een verkeerd soort drukte dat kan leiden tot overlast en verloedering. D66 wil toeristentours door de drukste gebieden daarom gaan reguleren én belasten. D66-fractievoorzitter Reinier van Dantzig: “Als de zoveelste wallentour door je straat slentert, dan snap ik dat je er een keer klaar mee bent. Het toerisme levert de stad veel moois op, maar er is een grens aan het aantal groepen dat door de drukste gebieden van de stad kan slenteren.” D66 stelt voor vergunningen in te voeren voor de wallentours én de bezoekers mee te laten betalen via de vermakelijkheidsretributie.

Vermakelijkheidsretributie voor wallentours

D66-raadslid Paul Guldemond: “Het is niet meer dan redelijk dat toeristen die zich in groepen door de kleinste steegjes in het centrum laten gidsen ook een bijdrage leveren aan onze mooie stad. Toeristen in rondvaartboten betalen al vermakelijkheidsretributie, bezoekers die in grote groepen de Wallen willen zien kunnen daar prima ook aan bijdragen.” Naar aanleiding van het voorstel van D66-raadslid Jan-Bert Vroege om toeristische attracties als verhuur van fietsen en segways te belasten heeft de wethouder Financiën alle mogelijkheden onderzocht. Daaruit blijkt dat allerlei soorten ‘belevenissenverplaatsing’ kan worden belast, dus ook de wallentours.

Regels die je goed kan handhaven

Eerder bleek dat tourbedrijven zich niet altijd aan de regels houden die zijn opgesteld om extreme overlast van groepen toeristen tegen te gaan. D66 stelt daarom ook voor om de sector te vergunnen. Van Dantzig: “Met zoveel mensen in zo’n klein stadshart heb je regels nodig die je goed kan handhaven. Een vergunningstelsel voor tours zoals die over de wallen geeft ons extra slagkracht de rotte appels eruit te plukken. Het gaat mij erom dat we er alles aan doen om bewoners en ondernemers te beschermen tegen een verkeerd soort drukte. Dit is één van de manieren waarop grip kunnen krijgen op die wallentours.”