donderdag 16 april 2015

Breng moslimdiscriminatie in kaart

D66 en VVD zijn bezorgd over geloofsgerelateerd geweld in Amsterdam tegen islamitische Amsterdammers en instellingen. Twee op de vijf moskeeën in Nederland hebben in de afgelopen tien jaar te maken gehad met gewelddadige incidenten, variërend van een varkenskop voor de deur tot dreigmails en bekladding. Nu wordt niet geregistreerd dat het om moslimdiscriminatie gaat, waardoor de werkelijke omvang van incidenten tegen moslims in Amsterdam niet zichtbaar is. Wat de liberalen betreft moet aparte registratie mogelijk zijn zodat er zicht komt op de discriminatieproblematiek, en er tegen kan worden opgetreden. We dienen vandaag het initiatiefvoorstel ‘Zicht op moslimdiscriminatie’ in.

Betere en aparte registratie hard nodig

Wanneer er een raam wordt ingegooid bij een moskee schaart de politie zoiets vaak onder andersoortige incidenten zoals vernieling, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Op die manier wordt niet zichtbaar dat het om moslimdiscriminatie gaat. D66-fractievoorzitter Jan Paternotte: “Het is al erg genoeg dat er geweldsincidenten zijn, maar breng het in kaart zodat er wat aan gedaan kan worden. Betere en aparte registratie is nodig. Geen Amsterdammer zou bang moeten zijn om voor zijn of haar geloof uit te komen”.VVD raadslid Rik Torn: “Om korte metten te kunnen maken met de discriminatie van moslims, moet de aard en de omvang van het probleem duidelijk zijn. Dit inzicht ontbreekt nu en daarom moet moslimdiscriminatie net als antisemitisme en discriminatie van seksuele gerichtheid apart worden geregistreerd.”

Bescherming tegen discriminatie

Aparte registratie van moslimdiscriminatie in Amsterdam gebeurt nu nog niet, zo blijkt uit antwoorden van burgemeester Van der Laan op vragen van D66. Paternotte: “Het kost teveel tijd, dus gebeurt het niet. Juist in deze tijd is het belangrijk dat er zicht op is. Voor de handhaving maar ook voor het vertrouwen van de moslimgemeenschap in hun recht op vrijheid van godsdienst en bescherming tegen discriminatie”.

Discriminatie naar aanleiding van bijvoorbeeld seksuele gerichtheid of antisemitisme wordt al wel apart geregistreerd. D66 en VVD willen dat moslimdiscriminatie ook als aparte subcategorie kan worden geregistreerd, zowel door de politie als bij het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam.