woensdag 9 februari 2011

D66 wil duidelijkheid over onafhankelijkheid Kunstraad

Door middel van een hoorzitting moet duidelijkheid komen over de onafhankelijkheid van de kunstraad. Dat stelde D66-raadslid Jan Paternotte vanochtend voor in een vergadering van de gemeenteraad. De onafhankelijkheid van de Kunstraad is ter discussie komen te staan als gevolg van het plotselinge vertrek van secretaris van de Kunstraad Bert Janmaat, volgens de gemeente vanwege ‘verschillen van inzicht’. De gemeente heeft in de ontslagregeling van Janmaat een zwijgplicht afgesproken, waardoor Janmaat niet mag spreken over de verschillen van inzicht die ten grondslag liggen aan zijn vertrek.

Naar aanleiding van het ontslag lieten meerdere oud-leden van de Kunstraad zich kritisch uit over de ruimte die de raad nog heeft om onafhankelijk van cultuurwethouder Gehrels te opereren. In 2009 sprak Gehrels zich al uit voor meer politieke bemoeienis met de kunstsector, een standpunt dat haar in conflict bracht met de toenmalige Kunstraad. Inmiddels zijn alle bestuursleden van 2009 vervangen, en bleef secretaris Janmaat als enige continue factor over.

Naar aanleiding van het voorstel van D66, dat gesteund werd door het CDA, is besloten dat de raadscommissie Kunst & Cultuur in maart de voorzitter van de Kunstraad zal horen over het vertrek van Janmaat en de positie van de Kunstraad. Paternotte: “Er staan grote bezuinigingen op stapel. Dan is meer draagvlak nodig dan alleen sturing van een wethouder. Nu wordt op z’n minst de schijn gecreeerd dat de gemeente zich intensief bemoeit met het functioneren van de Kunstraad, terwijl die onafhankelijk moet kunnen adviseren over bijna 100 miljoen euro aan subsidies”