vrijdag 13 december 2019

D66 wil expertsessie over lood in drinkwater

Raadslid Alexander Hammelburg wil precies weten wat de situatie is over het lood in het drinkwater in Noord. Er moet duidelijkheid komen over het plan van aanpak en de op welke termijn bewoners weten waar ze aan toe zijn. Daarom heeft hij met steun van andere partijen een expertsessie aangevraagd. Experts van het RIVM, Waternet, GGZ en de woningcorporaties zijn uitgenodigd om te komen. Hammelburg: “Ik krijg veel verontrustende signalen door. Mensen tasten in het duister, deze sessie moet voor opheldering en antwoorden zorgen.”

Lood in water
In oktober viel in een aantal buurten in Noord een brief van Ymere op de mat. Daaruit bleek dat er mogelijk lood in de waterleidingen zit. Lood is schadelijk voor mensen, in het bijzonder jonge kinderen en zwangere moeders. Lood in het drinkwater kan de ontwikkeling van de intelligentie belemmeren en zorgt voor hart-en vaatziekten.  Hammelburg: “Amsterdammers halen nu al maanden hun water uit een kraantje om de hoek. Dat is onbestaanbaar. Ik wil weten welke maatregelen er moeten worden getroffen.”

Noord
Het lijkt erop dat de loden waterleidingen voornamelijk nog in woningen in Noord zitten. Veel van die woningen zijn gebouwd voor 1960, daarna werd het gebruik van lood in leidingen verboden, door het gemeentelijk woningbedrijf Amsterdam. De woningen zijn nu in bezit van Ymere en zij geven aan bij iets minder dan de helft er van de woningen nog in of rondom loden leidingen zitten. Hammelburg: “Er moet zo snel mogelijk duidelijkheid komen voor deze bewoners.”

Oproep
Bent u een bewoner in Noord en heeft u informatie of vragen die Alexander Hammelburg tijdens deze expertsessie moet stellen? Stuurt u dan een mailtje naar Alexander Hammelburg: a.hammelburg@amsterdam.nl.