vrijdag 20 juli 2018

D66 wil hoorzitting over toekomststrategie Stedelijk Museum

Waar ligt de toekomst van het Stedelijk Museum? Op initiatief van D66-raadslid Marijn Bosman roept de gemeenteraad experts uit de kunstwereld bijeen. Het doel is om hen te bevragen over de positionering van het museum te midden van turbulente ontwikkelingen op de internationale kunstmarkt. Bosman: “Van de experts wil ik meer horen over kunsthandel, speculatie met kunstwerken en de opkomst van particuliere musea. Als het aan D66 ligt blijft het Stedelijk een belangrijke speler in de internationale kunstwereld”.

Governance
De aanleiding voor de hoorzitting is het voornemen van het stadsbestuur om nieuwe bestuurlijke voorwaarden te stellen aan culturele instellingen die subsidie willen ontvangen, het Stedelijk in het bijzonder. Bosman: “Het museum zal de eigen collectie slim kunnen inzetten en ook moeten we ons ervan bewust zijn dat het Stedelijk nu eenmaal een fractie van het budget heeft van het MoMa of Tate. De regels die de gemeente opstelt bepalen de ruimte die daarvoor is, evenals het aankoopbudget. ”

Gekte
Wie denkt dat alleen in de voetbalwereld er enorme bedragen worden betaald heeft het mis. Mondiale kunsthandel heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen en werken zijn soms tientallen miljoenen euro’s waard. Bosman: “Er gaat heel veel geld om in de moderne en hedendaagse kunst. Musea hebben daarin een belangrijke positie. Zie bijvoorbeeld het verschijnsel dat een kunstwerk van een hedendaagse kunstenaar in het Stedelijk heeft gehangen ineens veel meer waard kan worden.”

Schenkingen nemen af door de opkomst van particuliere musea en beleggers in kunst. Dat betekent dat een museum zoals het Stedelijk minder kunstwerken van particulieren tot haar beschikking heeft. Bosman: “Of we dat nu leuk vinden of niet, het Stedelijk bevindt zich te midden van deze markt. Prijsontwikkelingen en bruikleen zijn daarom zeker onderwerpen waar de gemeenteraad meer informatie over nodig heeft.”