woensdag 8 maart 2017

D66 wil ondertiteling voor doven en slechthorenden

D66 wil informatie van de gemeente, vergaderingen van de gemeenteraad en de lokale nieuwszenders ook toegankelijk maken voor doven en slechthorenden. Nu worden de meeste filmpjes en beelden niet ondertiteld. D66 wil dat de gemeente op zoek gaat naar mogelijkheden voor het inzetten van automatische ondertiteling onder video’s. D66-raadslid en woordvoerder zorg Meltem Kaya: “Amsterdam is van iedereen, dus we moeten ons harder inzetten voor een inclusieve samenleving. Als je doof of slechthorend bent moet het net zo vanzelfsprekend zijn om het lokale nieuws of een raadsvergadering te volgen als Amsterdammers zonder auditieve beperking.”

Ondertiteling

In 2008 is AT5 gestopt met het ondertitelen van het lokale nieuws vanwege een bezuiniging van de gemeente. Destijds werd het nieuws handmatig ondertiteld. Tegenwoordig zijn er veel meer technische mogelijkheden en kunnen beelden automatisch worden ondertiteld. Zo kan YouTube met behulp van spraakherkenning automatisch ondertiteling voor video’s maken. Google heeft reeds Nederlandse ondertiteling toegevoegd. “De toegankelijkheid van lokaal nieuws voor Amsterdammers met een auditieve beperking moet verbeterd worden. Ook de beelden van de gemeenteraadsvergaderingen zouden  automatisch kunnen worden ondertiteld,” aldus D66-raadslid en woordvoerder kunst en cultuur Marcel van den Heuvel.

Actieplan toegankelijkheid

Op 14 juni 2016 heeft Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap geratificeerd. D66 vindt dat Amsterdam nu het goede voorbeeld moet geven en het voortouw moet nemen in het maken van afspraken voor een inclusieve stad. Kaya: “Iedereen moet ongeacht hun beperking, ziekte of leeftijd mee kunnen doen in onze mooie stad. Op het gebied van toegankelijkheid moet echt een omslag plaatsvinden. Dit geldt zowel voor de gemeente, als voor ondernemer en dienstverleners in de stad. Nog te vaak lopen mensen met een beperking tegen obstakels aan.”

Lees hier de schriftelijke vragen.