donderdag 5 december 2019

D66 wil opheldering over vervuilende bladblazer

Het is weer herfst! Bladeren vallen van de bomen en op veel plekken in Amsterdam komt de loeiende bladblazer tevoorschijn. Wat blijkt nou: naast de herrie die van de blazers afkomt, stoten ze ook enorm veel CO2 uit. Hoe zit het precies met het gebruik van bladblazers in Amsterdam? D66-raadslid Dehlia Timman stelde er vragen over aan het stadsbestuur. Timman: ‘’Het gebruik van benzine bladblazers lijkt echt haaks te staan op de duurzaamheidsdoelstellingen die Amsterdam zich heeft gesteld. Ik wil graag weten hoe de vork in de steel zit. Om te verduurzamen moeten we streng blijven kijken naar wat we doen in de stad en iets veranderen wanneer er winst te behalen valt.’’

Op zoek naar een duurzaam alternatief
Duits onderzoek wees uit dat de uitstoot van een uur bladblazen al gelijk staat aan de CO2-uitstoot die vrijkomt bij een ritje met de auto van Amsterdam naar Sarajevo (1700 kilometer). Timman wil graag weten hoe het stadsbestuur aankijkt tegen het gebruik van bladblazers en hoe vaak deze tijdens de herfstmaanden worden ingezet. Daarnaast wil Timman weten binnen welke termijn het stadsbestuur van plan is om geheel over te stappen op elektrische bladblazers of een ander duurzaam alternatief. Timman: ‘’Natuurlijk is het op sommige plaatsen gewoon noodzakelijk om de bladeren op te ruimen. Denk aan de straten of de stoep. Verkeersveiligheid gaat boven alles. Toch wil ik oproepen om eens kritisch te kijken. Gebruik als het echt niet anders kan bijvoorbeeld elektrische blazers in plaats van die op benzine. Dat scheelt al enorm.’’

Niet diervriendelijk
Amsterdam is flink bezig met verduurzamen, maar wil zich daarnaast ook als groene en diervriendelijke stad profileren. Echter, in het bladerdek zitten veel insecten en andere dieren verscholen. Het loslaten van de bladeren van de bomen is een natuurlijk proces en heel belangrijk voor de biodiversiteit. Het wegblazen van bladeren is dus eigenlijk een enorme stoorzender in het natuurlijke systeem. Timman: ‘’Met oog op de groene ambities, moet er grondig gekeken worden naar het gebruik van bladblazers. Het kan niet zo zijn dat wij alles op alles zetten om de Amsterdamse biodiversiteit te verbeteren en dan vervolgens wel alle bladeren de stad uit blazen.’’