maandag 20 november 2017

D66 wil proef met spitsheffing tegen fileprobleem

Het fileprobleem in de regio Amsterdam is groot en zal alleen maar groeien. D66-raadslid Bart Vink diende daarom met succes een amendement in op het D66 verkiezingsprogramma om op de ringweg A10 een proef te doen met een spitsheffing. Bart Vink: ‘’De werkende Amsterdammer die afhankelijk is van een auto, staat veel te vaak in de file. Dat geldt ook voor mensen van buiten de stad, die hier werken. Hier moeten we echt wat aan doen. Mensen die niet voor hun werk in de spits hoeven te staan, willen we daarom verleiden op een moment buiten de spits te gaan reizen.’’

Proef

D66 ziet potentie in een proef met spitsheffing, omdat het regeerakkoord hier ruimte voor biedt. Vink: ‘’In het regeerakkoord staat dat pilots voor nieuwe vormen van betaling en mobiliteit worden toegejuicht. Als er één plek is waar je zou kunnen testen of een spitsheffing zo’n effectieve vorm is, dan is het hier in de regio Amsterdam.’’ In de regio Amsterdam zijn de wegen overvol. Door mensen te stimuleren anders te reizen, niet te reizen, of later te reizen, kan spitsheffing de druk verlichten.

Werkende Amsterdammers

De proef is er nadrukkelijk op gericht om werkende Amsterdammers die elke ochtend vast staan te helpen. Vink: ‘’Je wil natuurlijk niet de mensen aanpakken die voor hun werk afhankelijk zijn van de auto. Die ga je niet beboeten, die staan daar namelijk ook niet voor hun plezier om half 8 in de ochtend. Wat je wel wil, is mensen die niet voor hun werk op pad zijn – die naar hun grootmoeder gaan of gaan squashen – te verleiden buiten de spits te gaan rijden óf een ander vervoermiddel te gaan gebruiken.’’ Deze drukverlichting in de ochtend –en avond zou op sommige plekken precies het verschil zijn tussen doorrijden of stilstaan.

Andere oplossingen

De proef staat niet los van andere maatregelen die D66 wil nemen tegen de knelpunten op de weg. Vink: ‘’Deze proef is geen eindstation en is geen oplossing die op zichzelf staat.’’ D66 wil de infrastructuur in en rondom Amsterdam flink verbeteren en uitbreiden, vooral het openbaar vervoer. Vink: ‘’Daarom zijn we al lang bezig met aanpassen van station Zuid en onderzoeken we de uitbreidingsmogelijkheden voor de metro. Maar dat zijn oplossingen voor de lange termijn, die tijd nodig hebben. In de tussentijd staan Amsterdammers stil.’’ Dat is slecht voor de bereikbaarheid, voor de economie en voor het milieu. Daarom kijkt D66 uit naar een spitsheffing proef en de effecten daarvan.

Vrijwel alle betrokken organisaties (waaronder de zogenoemde “Mobiliteitsalliantie”) realiseren zich dat het belangrijk is om niet meer het bezit maar het gebruik van een auto te gaan belasten. Dit voorstel van D66 is ook om die reden van belang.