donderdag 25 oktober 2018

D66: Streven naar radicaal open en transparant bestuur

Het online wobarchief van de gemeente moet beter. Journalisten, betrokken burgers en instanties, iedereen heeft recht op informatie  van de gemeente. De website van de gemeente Amsterdam waar de wobverzoeken, besluiten en stukken worden gepubliceerd functioneert echter niet. Al langere tijd vraagt D66 Amsterdam om openheid van de gemeente en daarom dient fractievoorzitter Reinier van Dantzig vandaag een voorstel in om het archief te verbeteren: “D66 staat voor een open en transparant bestuur. Wat ons betreft moet informatie sneller beschikbaar zijn en is de informatievoorziening van de gemeente nog te ondoorzichtig,  gebruikersonvriendelijk en onvolledig.”

Utrecht
Dat het een stuk beter kan, laat het wob-archief van de gemeente Utrecht zien. Daar staan besluiten en stukken makkelijk vindbaar op een pagina die dagelijks wordt bijgehouden. De wob-pagina van Amsterdam steekt bleek af bij die van Utrecht. „Er staan namelijk maar zeven WOB-besluiten op in een periode van vijf maanden. In diezelfde periode zijn er op het online archief van de gemeente Utrecht tachtig WOB-besluiten geplaatst. De kans bestaat natuurlijk dat burgers, belanghebbenden en journalisten in de gemeente Utrecht veel frequenter informatie opvragen bij de gemeente, maar dat lijkt niet erg aannemelijk.”

Bezwaarschriftencommissie
Naast een goed functionerend wob-archief, stelt van Dantzig voor om het proces rondom bezwaarschriften transparanter te maken. Als een burger of instelling een bezwaar maakt tegen een besluit van de gemeente, zoals het verlenen van een vergunning voor een feest of het bouwen van een dakkapel, dan krijgt de indiener van het bezwaar persoonlijk een antwoord van de gemeente. In dat proces zitten twee punten die beter kunnen. Ten eerste zou het beter zijn als de uitspraken van de gemeente over het bezwaar openbaar gemaakt worden. Zo kunnen bijvoorbeeld buren van de indiener ook meelezen waarom er wel of niet een dakkapel gebouwd mag worden in de straat. Ten tweede zit er bij dat antwoord van de gemeente een advies van de zogenoemde bezwaarschriftencommissie, ambtenaren die de gemeente adviseren. Ook dat zou openbaar gemaakt moeten worden, zodat alle argumenten op tafel komen te liggen. “Het kan Amsterdammers enorm helpen als ook deze informatie wordt openbaar gemaakt. Het zou weer een extra stap zijn richting een meer open en transparante, en dus betrouwbare overheid.”