vrijdag 22 april 2016

Schone lucht voor elke Amsterdammer

Je kent het wel, een binnenstad vol met auto’s en in de uitlaatgassen van scooters voor het stoplicht moeten wachten. Amsterdam is op dit moment één van de steden in Nederland met de grootste luchtvervuiling. Gelukkig doen we al veel in Amsterdam om dat te verbeteren. We hebben dan ook een ambitieuze doelstelling: uitstootvrij in 2025 door middel van verschillende verkeersmaatregelen. Want schone lucht is wat D66 betreft geen luxe, maar een basisbehoefte voor iedere Amsterdammer, een mensenrecht. Vandaag – 22 april – vieren mensen overal ter wereld de dag van de aarde. Deze dag staat in teken van een gezonde en duurzame aarde voor toekomstige generaties. De kennisgroep mensenrechten schreef onderstaand stuk en staat stil bij wat Amsterdam al doet voor schone lucht en wat jij zelf nog meer kan doen. Het lijkt misschien niet vanzelfsprekend maar juist in onze steden kunnen we veel doen om schone lucht te bevorderen.

Amsterdam is goed op weg: de Agenda Duurzaamheid

In Amsterdam zijn de roetconcentraties erg hoog, zoals zichtbaar in de cijfers van de RIVM. Diverse metingen laten zien dat het met name rondom drukke verkeersaders slecht is gesteld met de luchtkwaliteit. D66-wethouder Abdeluheb Choho werkt hieraan door de Agenda Duurzaamheid ‘Duurzaam Amsterdam’ uit te voeren. Zo heeft de gemeente Amsterdam in 2008 een milieuzone ingesteld waar vrachtauto’s met een vervuilende dieselmotor geen toegang tot hebben. Deze milieuzone wordt binnenkort uitgebreid met bestelauto’s, taxi’s, touringcars en brom- en snorfietsen. In de komende jaren worden 111 scholen ook gezonder en duurzamer gemaakt. Ook zet Amsterdam in op elektrisch rijden. Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit in de stad, en is daarnaast ook stiller en zuiniger. Overal in Amsterdam verschijnen oplaadpunten en middels subsidies worden zakelijke veelrijders als taxi’s en bestelverkeer aangemoedigd om over te stappen op elektrisch rijden.

Wat kun jij doen?

D66 Amsterdam zet zich onder andere in voor schone lucht in Amsterdam, maar daarnaast kan iedere Amsterdammer en D66’er zich ook zelf inzetten voor een duurzame aarde. Iedereen kan een steentje bijdragen door bijvoorbeeld afval te scheiden, gloeilampen door spaarlampen te vervangen, korter te douchen, vaker de trein en fiets te nemen en opladers uit het stopcontact te halen. Ook kun je op vandaag stilstaan bij de dag van de aarde in Pakhuis de Zwijger. Zij vertonen de nieuwe natuurfilm ‘Les Saisons’ van de internationaal bekroonde filmregisseur Jacques Perrin en gaan hierover in gesprek met wetenschappers, politici en jonge ondernemers. Schone lucht is een mensenrecht, niet alleen in Amsterdam, maar overal ter wereld.

Dit stuk is geschreven door de kennisgroep Mensenrechten. Geïnteresseerd in wat de kennisgroep nog meer doet of wil je een keer aansluiten? Klik hier voor meer informatie.