woensdag 28 januari 2015

De stad vergroenen: wateroverlast kan het dak op

D66 wil Amsterdam klimaatbestendig maken en ziet veel kansen in het opvangen van regenwater door gebruik van ‘groene’ daken. Zo kan de overlast van hevige regenbuien in Amsterdam worden aangepakt. Marijn Bosman, woordvoerder Duurzaamheid, heeft hiervoor het initiatiefvoorstel ‘Wateroverlast kan het dak op’ ingediend. Bosman: “12 kilometer dakoppervlak is in Amsterdam geschikt om een groene waterbuffer aan te leggen. Daar moeten we gebruik van maken”. Het is op dit moment nog lastig om leefdaken te vergroenen door de huidige regelgeving.  “Wij stellen nu voor om meer ruimte te geven aan groene daken die overtollig water vasthouden. Dat zorgt voor betere waterberging en bovendien voor een mooier groener daklandschap”, aldus Marijn Bosman.

Meer groene daken, minder wateroverlast

We stellen onder andere voor om de vergunningsaanvraag en de subsidieaanvraag voor groene daken eenvoudiger en sneller te maken. Ook zou de gemeente samen met bouwers en architecten kunnen kijken hoe er op een verantwoorde manier aanpassingen kunnen worden gedaan aan historische gevels en oude gebouwen. Bosman: “Het moet makkelijker worden om ook op oudere huizen en andere gebouwen een groen dak aan te leggen. Door moeilijke regelgeving is kiezen voor een groen dak nog niet aantrekkelijk. Laten we het Amsterdammers nou niet onnodig lastig maken. Voor duurzaamheid kiezen, moet geen gedoe zijn”.

Schade door hevige regenbuien

In Amsterdam kwamen bij Waternet, naar aanleiding van de wolkbreuk op 28 juli, ruim 570 klachten en meldingen binnen en de brandweer in Amsterdam heeft 115 maal assistentie moeten verlenen bij het leegpompen van souterrains, woningen en bedrijven. De gemeente schat de schade in Amsterdam op 5 miljoen euro. Het Verbond van Verzekeraars waarschuwde dat als gemeenten de schade door extreme regenbuien in de toekomst niet beperken, de premies voor de opstalverzekeringen met tientallen euro’s per jaar zullen stijgen. De installatiebranche waarschuwde voor rioolwater dat de huizen binnen zou stromen.