dinsdag 15 juni 2021

Dehlia Timman nieuwe voorzitter stadsdeel centrum

De fractie van D66 Amsterdam draagt Dehlia Timman voor als de nieuwe stadsdeelvoorzitter van Amsterdam centrum. Ze zal vertrekkend voorzitter Mascha ten Bruggencate gaan opvolgen. Fractievoorzitter Reinier van Dantzig: “Dehlia is een ervaren raadslid en staat erom bekend snel de kern uit ingewikkelde dossiers te kunnen destilleren. Ze heeft een jarenlange band met het stadsdeel en ze zal zich met volle overgave inzetten voor het mooiste centrum van de wereld.”

Vertrek Mascha ten Bruggencate
De vertrekkend voorzitter Mascha ten Bruggencate gaat als burgemeester van Heiloo verder. Als geboren Alkmaarse is Heiloo bekend terrein en de fractie van D66 Amsterdam wenst haar heel veel plezier en succes in haar nieuwe baan. Ze heeft zich in stadsdeel centrum de laatste jaren hard ingezet voor de leefbaarheid voor bewoners. Met Dehlia Timman heeft ten Bruggencate een waardig opvolger om haar werk in centrum voort te kunnen zetten.

Voorgedragen voorzitter: Dehlia Timman
Na begonnen te zijn als politiekadviseur in stadsdeel centrum heeft Dehlia zich jarenlang gepassioneerd, naast haar baan als universitairdocent Economie, ingezet voor de stad als raadslid. Nu keert ze terug waar het allemaal begon: Amsterdam centrum. Timman heeft de politiek leren kennen onder dagelijks bestuurder Boudewijn Oranje in stadsdeel centrum. Timman: ‘’Het was destijds mijn eerste echte functie in de politiek en het is een goede leerschool geweest. Onder de ervaren vleugels van Boudewijn heb ik het stadsdeel en de ambtelijke organisatie goed leren kennen.’’

De fractie van D66 draagt raadslid Dehlia Timman nu voor als nieuwe voorzitter van het dagelijks bestuur van het stadsdeel.

Toerisme, leefbaarheid, verduurzamen en veiligheid
Timman wil graag het werk van huidig voorzitter ten Bruggencate op het gebied van toerisme, drukte en leefbaarheid voortzetten. Maar ze kijkt ook verder. Met de blik op de toekomst van het centrum spelen thema’s als duurzaamheid en veiligheid een grote rol. Timman: “Het centrum is met haar werelderfgoed een symbool van Amsterdamse welvaart en voorspoed maar er is ook een schaduwkant. Schimmige vastgoeddeals, mensenhandel, wapenhandel, drugshandel en schietincidenten zijn het centrum helaas niet onbekend. Ik zal hier aandacht voor hebben.”

Ook is er veel werk te doen aan de verduurzaming van het centrum. Ondanks het hoge aantal monumenten ziet Timman kansen om bij te dragen aan de verduurzaming van huizen, warmte/koude opslag en elektrisch vervoer.

Het college van B&W zal Dehlia Timman benoemen.