maandag 30 mei 2016

Deur open voor reguleren wietteelt

D66-fractievoorzitter in Amsterdam Jan Paternotte en D66-Tweede Kamerlid Vera Bergkamp zijn verheugd over de uitspraak van twee hoogleraren in de Volkskrant dat het reguleren van wiet juridisch mag, mits het bijdraagt aan de volksgezondheid.  Paternotte: “Voor een stad met zoveel coffeeshops als Amsterdam is dit bijzonder goed nieuws. Wietteelt reguleren staat hoog op onze lijst. Gereguleerde teelt is niet alleen beter voor de volksgezondheid, maar ook voor de veiligheid. We zijn nu te veel politieagenten kwijt aan het opsporen en ontmantelen van hennepkwekerijen. Die zetten we liever in voor een veilige stad.”

Veilige stad

Bergkamp: “Het ministerie van Veiligheid & Justitie gaf altijd als argument dat het reguleren van wiet niet mag vanwege internationale verdragen. Het onderzoek van Van Kempen maakt in één klap een einde aan deze bewering. Dat is goed nieuws, want dit geeft een belangrijke opening voor Nederland en andere landen. Minister van der Steur komt nu niet meer weg met ‘het mag gewoon niet.”

Beter voor de volksgezondheid

D66 komt dit jaar met een initiatiefwet om wietteelt te reguleren, waarbij de volksgezondheid een belangrijk aspect is. Bergkamp: “Mensen die blowen, weten nu niet wat ze roken en de overheid maakt daar geen werk van omdat de teelt van wiet nog in schimmigheid plaatsvindt met alle risico’s van dien. We moeten dit nu goed landelijk regelen.”