maandag 21 december 2020

Eenmalige subsidie voor de Refugee Company

Het voorstel van D66 om de Refugee Company te ondersteunen is aangenomen in de Raad! De sociale onderneming heeft door de coronacrisis een groot deel van haar inkomsten zien verdampen. ‘‘Hun belangrijke functie binnen de stad mag niet komen te vervallen en daarom dienen we een voorstel in om met een eenmalige subsidie een compensatie van hun gederfde inkomsten te realiseren’’ aldus raadslid Yassmine el Ksaihi.

Een belangrijke functie
De Refugee Company vervult een belangrijke functie in de stad door statushouders te begeleiden naar een plek in de samenleving via onder andere werkbegeleiding, taalcursussen en de bestrijding van eenzaamheid. De leerwerkprogramma’s helpen mensen met een vluchtelingenachtergrond om economisch onafhankelijk en zelfredzaam te worden door werk te vinden, betaald of op vrijwillige basis. Door mee te doen worden mensen sterker en gelukkiger.[1] Hiermee heeft de Refugee Company een bijzondere positie in Amsterdam.

Ondersteuning
De Refugee Company heeft zich tijdens de coronacrisis noodgedwongen omgevormd van werkervaringsplaats naar community center waar statushouders terecht kunnen om ervaringen uit te wisselen en te bouwen aan duurzame sociale contacten. Het is voor D66 evident dat de begeleiding van statushouders en de bestrijding van eenzaamheid onder statushouders van belang is voor het slagen van statushouders in de maatschappij. ‘‘We stellen voor om hun geleden verliezen door corona te compenseren met een eenmalige subsidie van 50.000 euro. Hiermee kunnen we het belangrijke werk voor statushouders laten voortzetten,’’ aldus Yassmine el Ksaihi.

[1] Home – Refugee Company