donderdag 18 februari 2021

Extra steun versnelde bouw woningen Amsterdam

Kajsa Ollongren maakte deze week bekend dat gemeentes er 266 miljoen euro bijkrijgen om bouwprojecten versneld te kunnen uitvoeren. Ook Amsterdam kan dankzij de rijksbijdrage eerder beginnen met de realisatie van ruim 4000 woningen op IJburg. Raadslid Hammelburg: “Dit is weer een grote stap en  goed nieuws voor al die Amsterdammers die op zoek zijn naar een betaalbare woning.’’

Woningbouwimpuls
De 266 miljoen euro komt uit de woningbouwimpuls dat in 2019 door het kabinet is aangekondigd. Het betreft een investeringsfonds van een miljard euro om de bouw van met name ‘betaalbare’ woningen te stimuleren. Nederland heeft op dit moment een tekort van bijna 300000 woningen en de woningnood zal gezien de bevolkingsgroei nog veel verder toenemen. Hammelburg: “Vooral starters en middeninkomens komen in Amsterdam nauwelijks aan een woning, het is daarom goed dat de woningbouwimpuls juist voorrang geeft aan bouwprojecten gericht op deze groepen.’’

Sloterdijk
Vorig jaar ontving ook het stationsgebied Sloterdijk een extra bijdrage om 4700 woningen twee jaar eerder te kunnen bouwen. Het stationsgebied Sloterdijk is onderdeel van het nieuw te bouwen Haven-Stad waar na transformatie van zowel het stationsgebied Sloterdijk als het havengebied op termijn 70000 woningen moeten komen te staan. Daarmee is Haven-Stad de grootste stadsuitbreiding van Amsterdam sinds de bouw van de Bijlmer. Raadslid Hammelburg: ‘’Het transformeren van bestaande bebouwde gebieden is voor zowel de gemeente als betrokken partijen een stuk duurder en complexer, dankzij de woningbouwimpuls kan het bouwproces van dergelijke projecten worden versneld.’’