dinsdag 2 december 2014

Fietstocht langs sociale firma’s

Op vrijdag 28 november gingen raadsleden Mascha ten Bruggencate, Meltem Kaya en Ariella Verheul en bestuurscommissie lid Elise Moeskops fietsend langs bijzondere werkplekken. De dag begon met een bezoek aan de sociale werkplaats van Pantar in Amsterdam Noord. Daar werken mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking in meubelfabriek Goed Gemaakt. Pantar zorgt voor de begeleiding van mensen in de sociale werkplaatsen of wanneer zij gedetacheerd worden naar bijvoorbeeld postbezorging, groenonderhoud of een supermarkt.

Met stichting de Omslag maakten de raadsleden een fietstocht langs verschillende sociale firma’s in de stad. Sociale firma’s bieden werk en dagbesteding voor kwetsbare mensen en mensen met een arbeidsbeperking. Een sociale firma draait meestal deels op zorgvergoedingen en deels op commerciële inkomsten. Zij streven dus zowel winst als een ideële doelstelling na.

We beginnen bij sociale lunchroom de Buren in de Sarphatistraat. Bij de Buren kun je ontbijten en lunchen en worden de broodjes gemaakt door mensen met een psychiatrische achtergrond. Ook verzorgen ze de catering bij verschillende organisaties en sinds kort bij een van de vergaderlocaties van de gemeente Amsterdam.

De volgende stop is bij C-taste op de Amsteldijk. C-taste is een restaurant waar mensen in het donker kunnen eten en het personeel bestaat uit blinden en slechtzienden. Veel van deze werknemers komen uit een uitkeringssituatie en hebben inmiddels een betaalde baan boven het minimumloon. Zonder gebruik te maken van subsidie zorgt C-taste ervoor dat mensen die eerder werden afgekeurd hier wel kunnen werken. Zij zorgen voor een onvergetelijke dineerervaring waar zij perfect functioneren, maar de gasten moeten wennen aan het niet kunnen zien en leren vertrouwen op andere zintuigen.

Vervolgens fietsten we door naar Colors, een kaarsenmakerij van de Regenboog. Hier maken daklozen en (ex)-verslaafden kaarsen. Je kan hier echt kaarsen in alle kleuren van de Regenboog kopen.

Daarna fietsten we door naar de Hallen in West waar een aantal sociale firma’s is gevestigd. Door aangepaste huren voor sociale firma’s hebben een aantal sociale firma’s zich op deze mooie plek kunnen vestigen. We praten met Recycle, een fietsenmakerij en Beeldend Gesproken een kunstuitleen voor kunst van kunstenaars met een psychiatrische achtergrond. Beiden zeggen dat de locatie veel voor hen betekent. Er komt zoveel publiek, dat ook zij (mede) daardoor veel klandizie krijgen.

We sluiten af met een borrel bij De Prael, inmiddels zo bekend dat je bijna zou vergeten dat ook dat een sociale firma is. Het was een nuttige dag die ons veel inspiratie geeft voor het raadswerk.

De Omslag is een stichting die sociale firma’s ondersteunt en met elkaar verbindt. Op de website www.socialezaken.info vind je een groot aantal van deze bedrijven. Ze zijn het meest geholpen met klandizie, dus door je cadeaus bij deze bedrijven te kopen geef je de feestdagen ook nog een sociaal tintje!