donderdag 8 september 2016

Fotograferen sekswerkers intimiderend en ongewenst

Sekswerkers in onze stad hebben veel last van voorbijgangers die ongevraagd en ongewenst foto’s maken. Het is echt een grote zorg onder sekswerkers, geeft PROUD aan, de belangenbehartiger van sekswerkers. D66 Amsterdam heeft de burgemeester verzocht te onderzoeken hoe dit ongewenste gedrag tegen kan worden gegaan. D66-raadslid Ariëlla Verheul: “De sekswerkers op de Wallen, de Singel en de Ruysdaelkade hebben hier heel veel last van”, zegt Verheul. “Ze vinden het intimiderend en onterend.”

Ongevraagd fotograferen tegengaan

Het is bovendien een grove schending van hun privacy. Verheul: “Die foto’s en filmpjes kunnen overal weer opduiken, met mogelijk desastreuze gevolgen. Bijvoorbeeld voor sekswerkers die familie niet verteld hebben over hun werk en die er op die manier achterkomen wat voor werk zij doen. Een verbod op filmen en fotograferen van sekswerkers is waarschijnlijk moeilijk te handhaven, maar wij zoeken wel naar mogelijkheden om dit ongewenste gedrag tegen te gaan. Denk bijvoorbeeld aan aandacht hiervoor in de communicatie over de wallen op onze websites en via IAmsterdam.” Burgemeester van der Laan deelt de zorg en ziet mogelijkheden om het ongewenst en ongevraagd fotograferen door passanten tegen te gaan. Hij zal de gemeenteraad daar later over informeren.

Intimiderend en onterend voor sekswerkers

Foto’s maken op de openbare weg is natuurlijk toegestaan. Daarentegen zijn publicaties van foto’s vanaf de openbare weg waar sekswerkers op staan wél verboden. Dat biedt volgens Verheul onvoldoende houvast. “Het kwaad is dan al is geschied, de foto is genomen en kan worden verspreid. Ik ben heel blij met de toezegging van de burgemeester om op zoek te gaan naar mogelijkheden om dit ongewenste gedrag tegen te gaan.”