donderdag 16 januari 2020

Geef afstuderende leraar zicht op woning

D66 Amsterdam maakt zich zorgen over signalen dat afstuderende leraren de stad dreigen te verlaten. D66-raadslid Alexander Hammelburg heeft daarom vragen gesteld: “Amsterdam heeft een schreeuwend tekort aan leraren, verplegers en andere maatschappelijke beroepen. Die moeten we dus binnen zien te houden. Nu blijkt dat afstuderende leraren plots heel snel op zoek moeten naar een woning, omdat ze binnen korte tijd van hun campus- of studentencontract af moeten zodra ze afgestudeerd zijn. Die leraren raken we kwijt.” D66 wil onder andere weten hoe woningcorporaties samen kunnen voorkomen dat leraren, maar ook verplegers, politieagenten en bouwvakkers niet tussen wal en schip vallen na het afstuderen.

Maatschappelijk smeermiddel
Ondanks dat de leraar, verpleger en politieagent het maatschappelijk smeermiddel zijn van onze samenleving, is een woning in Amsterdam voor hen al lang niet meer vanzelfsprekend. Een huis is onbetaalbaar, terwijl ze juist te veel verdienen voor een sociale huurwoning. Daarom verlaten velen van hen de stad om elders te wonen en te werken Hammelburg: “Om leraren en verplegers naar Amsterdam te halen en ze hier ook te houden, heeft het stadsbestuur al verschillende maatregelen genomen. Maar een afstuderende leraar die in Amsterdam aan de slag wil, krijgt ineens te horen dat ‘ie binnen twee maanden eruit moet. Die leraren raken we kwijt en die komen moeilijk terug, dat kunnen we ons nu niet veroorloven.”

Corporaties
D66 wil verder van het college weten hoe groot de groep leraren is die op dit moment op de wachtlijst staat voor de voorrangsregeling en of de gemeente steviger de regierol kan pakken. Hammelburg: “D66 vindt dat er betere communicatie tussen de woningcorporaties en de afgestudeerde leraren zou moeten zijn. De gemeente zou daar een rol in kunnen spelen. Zo houden we de mensen die zich op zo’n waardevolle manier willen inzetten voor onze stad, in Amsterdam.”