woensdag 11 juli 2018

Geen gifmengers in Amsterdamse haven

In de Amsterdamse haven worden giftige brandstoffen gemengd die bedoeld zijn voor West-Afrika, hierbij worden milieuregels geschonden. D66, GroenLinks en SP vragen daarom opheldering van het stadsbestuur: D66-raadslid Hülya Kat: “Deze praktijken zijn ontzettend schadelijk voor mens en milieu. Eerder heeft D66 met andere partijen het Amsterdamse stadsbestuur al gevraagd op te treden tegen het mengen en exporteren van giftige brandstoffen in de Amsterdamse haven. We willen weten hoe het daarmee staat.’’ Amsterdam heeft zich uitgesproken om in de toekomst een van de duurzaamste havens van de wereld te zijn. Wat D66 betreft past het mengen van dirty diesels voor Afrikaanse landen daar absoluut niet bij.

Langer bekend
Het is niet voor het eerst dat D66 samen met GroenLinks en SP aan de bel trekt over de giftige stoffen in de haven. In 2016 riepen deze partijen het stadsbestuur al op om bindende afspraken te maken met bedrijven in de haven. GroenLinks-raadslid Jasper Groen: “Nu duidelijk is geworden dat het mengen gewoon doorgaat en dat er verschillende milieuregels bij geschonden worden is het tijd om afscheid te nemen van deze praktijken. We moeten als Amsterdam hier een grens trekken en kiezen voor het milieu, ook als het niet in onze achtertuin, maar aan de andere kant van de wereld gevolgen heeft”.

Afrika
De gemixte brandstoffen gaan naar landen in West-Afrika waar de milieuregels een stuk zwakker zijn dan in Europa. Als gevolg daarvan zitten er veel meer kankerverwekkende stoffen in de uitlaatgassen van auto’s, motoren en vrachtwagens. Het is dus een grensoverschrijdend probleem. Kat: “De oplossing ligt dan ook niet alleen in onze haven, maar ook bij Afrikaanse overheden en bij stevigere internationale afspraken. Amsterdam kan onderdeel zijn van de oplossing door in ieder geval haar verantwoordelijkheid nemen en het mengen van dirty diesels hier aan banden leggen.’’