woensdag 30 november 2016

Geen giftige stoffen in de Amsterdamse haven

Het Amsterdamse stadsbestuur gaat proberen bindende afspraken te maken om het mengen en exporteren van giftige brandstoffen in de Amsterdamse haven te stoppen. Dat is de uitkomst van het debat wat D66, GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren hebben aangevraagd. Onlangs bleek dat er giftige brandstoffen via Nederlandse havens naar Afrika worden vervoerd, ook via Amsterdam. De brandstoffen bevatten kankerverwekkende stoffen en een veel hoger zwavelgehalte dan toegestaan is in de Europese Unie. Dit vormt een groot gezondheidsrisico. Afrikaanse wetgeving laat dit (vooralsnog) wel toe, waardoor de middelen om dit tegen te gaan beperkt zijn. Het voorstel van D66 en GroenLinks krijgt ruime steun in de gemeenteraad: maak bindende afspraken die het mengen en exporteren van giftige brandstoffen in de Amsterdamse haven tegengaan.

Gevaar voor de gezondheid

Als enig aandeelhouder van het Havenbedrijf kan het stadsbestuur oproepen bindende afspraken te maken met de olie- en gasbedrijven. De vijf raadspartijen willen dat de gesprekken tussen het Havenbedrijf en de olie- en gasbedrijven leiden tot een verbod op de productie en uitvoer van de giftige stoffen op het grondgebied van de Amsterdamse haven. D66-raadslid Hans Glaubitz: “Het is schandalig dat het mengen van giftige stoffen in de Amsterdamse haven plaatsvindt en dat deze stoffen vervolgens worden geëxporteerd naar Afrika. Hier moet zo snel mogelijk een einde aan komen. Dat bedrijven dit mogen exporteren wil niet zeggen dat je het ook moet doen.”

Verantwoordelijkheid nemen

Dit is een probleem dat de gemeentegrenzen overschrijdt. De uiteindelijke oplossing ligt voor een belangrijk deel bij Afrikaanse overheden en bij het maken van wereldwijde afspraken. Toch vindt een ruime meerderheid in de raad het belangrijk dat Amsterdam haar verantwoordelijkheid neemt. GroenLinks-raadslid Jasper Groen: “Wat ons betreft is álle diesel dirty diesel, maar dit is gewoonweg gif. Dat het mengen van diesel met giftige stoffen binnen de wet valt, betekent niet dat Amsterdam zomaar kan wegkijken.”