vrijdag 25 februari 2011

Geen wietpas voor Amsterdam

Amsterdam moet geen politie inzetten om de wietpas in te voeren en prioriteit geven aan bestaande criminaliteit. De stad moet en kan het landelijke pasjessysteem voor coffeeshops negeren. Dat vindt D66 Amsterdam. Nu minister Opstelten (VVD) aangegeven heeft voor Amsterdam geen eigen lokaal coffeeshopbeleid toe te willen staan is het volgens D66-fractievoorzitter Gerolf Bouwmeester tijd dat Amsterdam zich uitspreekt tegen invoering van de wietpas. Dit kan op 16 maart bij de volgende gemeenteraad. Met de invoering van de wietpas zouden buitenlandse toeristen en Nederlanders die zich niet willen registeren in de toekomst op straat aan de populaire softdrugs moeten zien te komen. De illegale straathandel en daarmee gemoeide overlast en criminaliteit zal toenemen in de stad.

Bouwmeester: “Amsterdam komt nu al politiecapaciteit tekort voor de aanpak van bijvoorbeeld woninginbraak, winkel- en straatroof. De stad heeft helemaal geen politiecapaciteit om illegale straathandel in softdrugs aan te pakken. Sterker nog op de bestaande capaciteit moet worden ingeleverd voor de door het kabinet gewilde ‘animal cops’. ”

Amsterdam lijkt een extra stok achter de deur te hebben om de wietpas niet in te voeren. Volgens Jan Brouwer, hoogleraar rechtswetenschap en directeur van het centrum voor Openbare Orde en Veiligheid van de Rijksuniversiteit Groningen kan een verkoopverbod voor softdrugs alleen als de gemeente de plaatselijke verordening (APV) aanpast. D66 wil dat de gemeente Amsterdam hier niet aan meewerkt.

Het legaliseren van de zogeheten ‘achterdeur’, de wietteelt en de bevoorrading van coffeeshops, is volgens de sociaal-liberalen de beste manier om de echte problemen rondom de wiethandel, de zware criminaliteit, aan te pakken.

“Burgemeester van der Laan (PvdA) heeft nu al zijn handen vol aan de zoals hij ze noemde ‘tijdbommen op scootertjes’, overlastgevende jongeren die later overstappen naar de gewapende criminaliteit. Drugsrunners op scooters in het centrum is het laatste waar Amsterdam op zit te wachten”, aldus Bouwmeester.

Domino-effect

Gemeenteraden in Den Bosch, Maastricht en Eindhoven spraken zich al eerder uit tegen het aangekondigde pasjessysteem. In Amsterdam en Rotterdam werd het idee ook door vele partijen met afkeuring ontvangen, zoals bijvoorbeeld door de Amsterdamse VVD.