donderdag 27 augustus 2015

Gemeente Amsterdam start registratie moslimdiscriminatie

Amsterdam gaat moslimdiscriminatie apart registreren. Dat blijkt nu een ruime meerderheid van de gemeenteraad voor het initiatief van D66 en VVD is. De partijen zijn bezorgd over geloofsgerelateerd geweld in Amsterdam tegen islamitische Amsterdammers en instellingen.

Twee op de vijf moskeeën in Nederland hebben in de afgelopen tien jaar te maken gehad met gewelddadige incidenten. Variërend van een varkenskop voor de deur tot dreigmails en bekladding. Nu wordt niet geregistreerd dat het om moslimdiscriminatie gaat, waardoor de werkelijke omvang van incidenten tegen moslims in Amsterdam niet zichtbaar is.  Dit gebeurt al wel voor bijvoorbeeld antisemitisime en discriminatie vanwege iemands seksuele geaardheid. D66-fractievoorzitter Jan Paternotte: “Heel goed dat deze verschrikkelijke incidenten nu zo worden geregistreerd dat er zicht op komt. Juist in deze tijd is dat belangrijk. Zodat we er tegen kunnen optreden, maar ook voor het vertrouwen van de moslimgemeenschap in hun recht op vrijheid van godsdienst en bescherming tegen discriminatie.”

Aparte registratie hard nodig

Wanneer een raam wordt ingegooid bij een moskee schaarde de politie zoiets vaak onder andersoortige incidenten zoals vernieling, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Op die manier wordt niet zichtbaar dat het om moslimdiscriminatie gaat. D66-fractievoorzitter Jan Paternotte: “Het is al erg genoeg dat er geweldsincidenten zijn, nu kan het in ieder geval gemeld worden zodat we er wat aan kunnen doen. Discriminatie bestrijden blijft het belangrijkste. Geen Amsterdammer zou bang moeten zijn om voor zijn of haar geloof uit te komen.”

Discriminatie bestrijden

Dankzij het initiatiefvoorstel van D66 en VVD wordt moslimdiscriminatie binnenkort ook als aparte subcategorie geregistreerd. Dat geldt zowel als je aangifte doet bij de politie als bij het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam. Een ruime meerderheid in de gemeenteraad heeft hier vandaag in de commissie zijn steun voor uitgesproken.

Lees hier wat NRC schreef of dit voorstel.