woensdag 20 januari 2016

Gezonde klaslokalen voor Amsterdamse kinderen

Weg met die muffe klaslokalen, Amsterdam investeert 10 miljoen in gezonde schoolgebouwen. Scholen en klaslokalen worden gezonder en duurzamer. Dit jaar worden 30 scholen aangepakt en tot 2018 is de ambitie om 111 Amsterdamse schoolgebouwen te voorzien van frisse, gezonde lokalen. Scholen in de fijnstofzone, bijvoorbeeld langs de A10, hebben voorrang bij de regeling. D66-fractievoorzitter en woordvoerder onderwijs, Jan Paternotte: “Amsterdamse kinderen horen in gezonde klaslokalen het beste onderwijs te krijgen. Schone lucht is daarbij een randvoorwaarde, dat moet gewoon op orde zijn. Het is goed dat we een flinke slag maken zodat scholen fris en energiezuinig worden.”

Schone lucht en energiezuinig

In 2015 zijn al 20 schoolgebouwen aangepakt, waardoor leerlingen en leerkrachten in 275 lokalen een gezonder binnenklimaat hebben. In 2016 komen daar nog eens 400 lokalen bij. Ook de scholen zelf profiteren van de aanpak, doordat zij op den duur lagere energiekosten hebben met besparende zonnepanelen en isolatie.

Groene schoolpleinen

Naast de lokalen worden ook de schoolpleinen aangepakt, op voorstel van D66 en GroenLinks. Paternotte: “In Amsterdam moeten kinderen omgeven zijn door groen, in plaats van door slecht geïsoleerde muren en kozijnen of een grijs schoolplein.”