vrijdag 12 februari 2021

Goed voorbereid naar een weldoordachte opening van de economie

De stad gaat met de verlenging van de lockdown nog een aantal zware weken tegemoet. Tegelijkertijd komt de vaccinatie op gang en start in een paar maanden de lente. D66 wil dat het gemeentebestuur zelf goed voorbereid is op de heropening van de Amsterdamse samenleving. Bovendien biedt perspectief ondernemers in deze donkere dagen de mogelijkheid om vooruit te kijken en zich ook voor te bereiden. D66 agendeert samen met VVD een gesprek in de raad over een Amsterdamse exitstrategie.

Het onderwerp zal op hun initiatief worden besproken in de raadscommissie Algemene Zaken van 18 februari. ‘‘Regeren is vooruitzien. We moeten het nu gaan hebben over een kickstart voor na corona: terrassen, evenementen, crowdcontrol in en rond groengebieden en parken. We mogen ons niet laten overvallen en daar ondernemers de dupe van laten worden”, aldus raadslid Marijn Bosman.

Keuzes maken voor na versoepelingen
Ondanks dat de lockdown is verlengd heeft de Minister President tijdens de persconferentie van 20 januari ook aangekondigd dat door deze harde lockdown – als de besmettingscijfers dat mogelijk maken – er ook eerder perspectief gegeven kan worden voor iedereen die zich druk maakt om de gesloten sectoren. Want ondertussen gaat de vaccinatie-aanpak door. Minister De Jonge gaf aan dat de voorspelling is dat alle kwetsbare mensen in Nederland in het begin van de lente zijn gevaccineerd. Om bovenstaande redenen heeft D66 samen met de VVD het onderwerp ter bespreking geagendeerd in de commissie Algemene Zaken. ‘‘Het is van belang om met de commissie te bespreken hoe we deze sectoren straks, mits de besmettingscijfers het toelaten, de ruimte kunnen bieden om snel te herstellen. En om alle Amsterdammers die hunkeren naar meer sociaal contact een lichtpuntje aan de horizon te geven. Om zodra het weer kan zo snel mogelijk op een verantwoorde manier elkaar weer live te ontmoeten!’’, aldus raadslid Marijn Bosman.

Voorstellen D66
D66 heeft een aantal ideeën voor ruimte voor ondernemerschap en ontmoeting. Tijdens de bespreking in de commissie gaat D66 op zoek naar steun van andere partijen en in debat met de burgemeester over de haalbaarheid, nut en de noodzaak van de ideeën.

• Ruimere terrassen (op parkeerplaatsen, in plantsoenen, op grasstroken, op het water) in fysieke ruimte en in openingstijden en verbreding van de mogelijkheid tot winterterrassen.
  • Sportkantines toestemming geven een terras in de buitenlucht te hebben, als de openbare ruimte daarvoor geschikt is.
  • Tijdelijk langere openingstijden winkels.
  • Venstertijden tijdelijk versoepelen.
  • Mengformules toestaan zodat afhalen aantrekkelijker of haalbaarder wordt.
  • Publiekscampagne voor verdraagzaamheid ten aanzien van herstartende ondernemers (die even extra ruimte krijgen).
  • Buitenpodia (zoals muziekhuisjes of het Amsterdamse Bostheater en Tolhuistuin) ruimte geven om meer buitenconcerten te geven

Wil je de hele bijdrage van D66 zien in het debat? Klik dan hier. Je kunt het debat terugkijken onder agendapunt 7.

Wil je weten wat de actuele coronamaatregelen zijn? Klik dan hier.