donderdag 23 januari 2020

Haal naast Birò’s ook motoren van de stoep

Geparkeerde motoren horen niet thuis op de stoep. Dat is de boodschap van D66-raadslid Jan-Bert Vroege. Hij dient vandaag een voorstel in om bij het autoluw maken van de stad ook de motoren van de stoep te weren. Vroege: “Eerder vroeg ik al met succes aandacht voor de Birò’s die overal in de stad konden gaan en staan. Daar komt nu gelukkig een einde aan. Maar dat betekent niet dat de stoepen al volledig toegankelijk zijn.”

Veilig en eerlijk verkeer
Officieel mogen motoren in Amsterdam gratis parkeren op de stoep, zolang de motor de doorgang niet blokkeert of een onveilige situatie veroorzaakt. In de praktijk blijkt dit vaak anders uit te pakken. Vroege: “Ook in drukke straten met smalle stoepen wordt parkeren van motoren op de stoep nog vaak gedoogd. Zo heeft het beleid tegen Birò’s natuurlijk geen zin. Geparkeerde motoren staan in de weg voor ouderen, ouders met een kinderwagen of Amsterdammers die slecht ter been zijn.” In zijn voorstel roept Vroege het stadsbestuur dan ook op om te onderzoeken of er binnen de A10 en onder het IJ een eind kan komen aan de motoren op de stoep. Op die manier zou de stad weer een stukje veiliger en eerlijker worden.

Stoep voor de voetgangers
D66 vindt het belangrijk dat de stoepen weer volledig voor de voetgangers zijn en de Agenda Autoluw is een goede gelegenheid om dit aan te kaarten. Met de Agenda Autoluw streeft het stadsbestuur namelijk naar een stad met onder andere meer ruimte voor voetgangers en meer leefruimte. Vroege: “In ons drukke Amsterdam is er vaak al (te) weinig ruimte op de stoep. Daarom vindt D66 dat de nieuwe regels niet alleen moeten gelden voor de Birò’s, maar ook voor grotere voertuigen. Natuurlijk willen we het gebruik van een motor niet verbieden, maar we willen wel dat het duidelijk wordt dat je deze niet zomaar gratis en voor niets in een drukke winkelstraat kunt neerzetten.”