donderdag 26 september 2019

Haal onze kinderen terug

Fractievoorzitter van D66 Amsterdam Reinier van Dantzig vraagt vandaag de burgemeester om een dringend beroep te doen op de regering om kinderen die nu onder erbarmelijke omstandigheden in vluchtelingenkampen zitten, direct terug te halen. De kinderen zijn door keuzes van hun ouders in IS-gebied geboren of deels opgegroeid. Van Dantzig: “Ik realiseer mij ten volle dat er grote dilemma’s kleven aan het terughalen van deze kinderen, maar kinderen zijn altijd onschuldig en zij zitten daar door de verschrikkelijke acties van hun ouders in verschrikkelijke omstandigheden met de winter op komst. Ik kan en wil niet wachten totdat Amsterdamse peuters doodvriezen in vluchtelingenkampen. Zij hebben hier niet voor gekozen. Haal ze terug!”

Winter
Vorig jaar stierven zeker 29 baby’s en kleine kinderen in vluchtelingenkamp al-Hol. De winter is daar bitterkoud en er waren te weinig tenten, dekens en kachels. Van Dantzig: “We zijn nu in de situatie belandt dat Amsterdamse kinderen in erbarmelijke omstandigheden in kampen bivakkeren. In kampen waar geen stromend water is, geen bed en vaak ook amper eten of schoon water, met notabene de winter op komst. We zijn in de situatie dat er daar Nederlandse peuters en kleuters kunnen doorvriezen deze winter.”.

Angst
De terugkeer van kinderen uit IS-gebied is omstreden en komt daardoor niet van de grond. Tegenstanders waarschuwen op het gevaar van aanslagen die gepleegd kunnen worden door geradicaliseerde terugkeerders. Wetenschapper Gerrit Loots wijst er daarentegen op dat wanneer je de kinderen niet terughaalt het juist wachten is op aanslagen. Van Dantzig: “De onzin dat kinderen van 5 of 6 niet meer te redden zijn en ze daar laten voor onze veiligheid het beste is, kunnen we niet langer verkopen. De angst voor aanslagen zorgt er alleen maar voor meer onveiligheid. We moeten die kinderen niet langer op afstand frustreren. Het zal niet makkelijk zijn, er zijn vele dillema’s om over te beslissen en we zullen de opvang zo goed mogelijk moeten regelen, maar het zijn onze kinderen, die hier nooit voor hebben gekozen, die we daar nu welbewust laten vergaan. En dat moet stoppen”.