dinsdag 22 december 2020

Help de marktondernemer 2021 door

Onderzoek mogelijkheden om marktondernemers financieel tegemoet te komen! Dit voorstel van raadslid Hülya Kat is aangenomen door de Raad. ‘‘Wij maken ons al geruime tijd zorgen over de toestand van de Amsterdamse markten. Er zijn goede maatregelen getroffen maar de coronacrisis is volgend jaar nog niet over. Het stadsbestuur moet daarom onderzoeken hoe we de markten ook in 2021 tegemoet kunnen komen.’’

Markten in transitie
De markten hebben het al langer lastig en moesten zichzelf de afgelopen jaren opnieuw uitvinden. Factoren als concurrentie van supermarktketens, internetbedrijven als Bol.com en Amazon, een vergrijzend publiek, hebben bijgedragen aan een sterke afname in aantallen marktondernemers en hun inkomen. Toch heeft Amsterdam nog steeds de meeste dag- en weekmarkten van Nederland en vormen daarmee een belangrijk thema in de stad. De markten hebben zichzelf de laatste jaren opnieuw vorm gegeven. Er zijn populaire themamarkten ontstaan zoals de Reuring Markt op IJburg, die sinds de oprichting heeft geleid tot meer levendigheid en bedrijvigheid in de buurt. Ook de Albert Cuypmarkt is ongekend populair! ‘‘De markten vormen een belangrijk onderdeel van de stad. D66 wil deze particuliere initiatieven graag steunen en niet belemmeren met meer regels, zoals al eerder bepleit in Het Parool,’’ aldus raadslid Hülya Kat.

Elke markt eigen problemen
De diversiteit aan markten leidt ertoe dat elke markt zijn eigen problemen en dus ook oplossingen nodig heeft. De reeds door het stadsbestuur genomen maatregelen ter ondersteuning van de markten als coronaproof winkelgebied en de aanpassingen in de staanplaatstarieven juicht D66 toe. Echter vallen deze maatregelen niet voor alle marktondernemers positief uit en dat kan beter! Raadslid Hülya Kat: ‘‘De coronacrisis is volgend jaar nog niet over. Het stadsbestuur moet juist omwille van de diversiteit aan markten nagaan hoe marktondernemers tegemoetgekomen kunnen worden en hierbij rekening houden met door de coronamaatregelen veroorzaakte terugval in inkomsten. Alleen zo helpen we de Amsterdamse markten ook 2021 door.’’