donderdag 5 oktober 2017

Historische maatregelen tegen opkomst toeristenwinkels

De monocultuur die veel mensen al een tijd een doorn in het oog is, wordt sinds vanochtend een halt toe geroepen. In de binnenstad mogen er geen toeristenwinkels meer bij komen. Met een baanbrekend pakket aan juridische maatregelen is het D66-wethouder Ollongren gelukt een verbod voor toeristenwinkels in het leven te roepen. Fractievoorzitter van Dantzig is zeer verheugd: “Dit is zowel nationaal als internationaal niet eerder vertoond. Ik ben ervan overtuigd dat bijna iedereen dit verbod op toeristenwinkels wil, alleen het probleem was dat het niet kón. Dat onze wethouder nu met een stevige dosis vernieuwing, lef en creativiteit met deze oplossing komt, is goed voor de stad.”.

Monocultuur

Natuurlijk, Amsterdammers eten ook weleens een ijsje, maar de hoeveelheid ijs- en wafelwinkels nam de afgelopen jaren zo snel toe dat geen bewoner er nog vrolijk van werd. Doordat er zoveel toeristenwinkels bij kwamen, verschraalde het winkelaanbod voor bewoners. Dat is niet bevorderlijk voorde leefbaarheid voor bewoners, en de straten worden er ook niet aantrekkelijker van. Van Dantzig ”De beste oplossing voor die monocultuur, een verbod op toeristenwinkels, werd lang voor onmogelijk gehouden. Wij zijn heel blij dat het nu toch is gelukt.”

Slimme maatregelen

Met nieuwe juridische maatregelen is het verbod er nu toch gekomen. In het bestemmingsplan wordt opgenomen dat bepaalde winkels er niet meer bij mogen komen. Het gaat om toeristenwinkels en zaken waar je eten haalt dat je direct opeet. Doordat nu al, geheim, een voorbereidingsbesluit is genomen kunnen winkeliers niet nog even snel zorgen dat er veel toeristenwinkels bijkomen. Van Dantzig: “Het is een zege voor het winkelaanbod én de straten in de binnenstad dat dit verbod er nu is. Het is goed voor deze buurt. Ondertussen heeft mijn collega Vink met een extra voorstel voor elkaar gekregen dat we voorkomen dat omliggende buurten met dit fenomeen te maken krijgen door een waterbedeffect. Op deze manier krijgen we voor elkaar dat de hele binnenstad leefbaar blijft voor Amsterdammers”.