donderdag 26 september 2019

Huldig jeugdteams op Museumplein

Huldig de jeugdige kampioenen van Amsterdamse voetbalteams tijdens het Europees Kampioenschap voetbal 2020. Dat is het plan van duo-raadslid Rob Hofland dat hij voorlegt aan wethouder Kukenheim, die vanuit de gemeente kartrekker is van Euro 2020. Tijdens het EK vinden er allerlei activiteiten plaats op het Museumplein en het zou een kers op de taart zijn voor jonge voetbalmeisjes en -jongens om daar ook gehuldigd te worden. Hofland: “Het zou toch fantastisch zijn als je als Amsterdamse jeugdvoetballer of -voetbalster, dit seizoen speelt voor een extra prijs: gehuldigd worden in een speelstad van een eindtoernooi.”

Football Village

Het EK in 2020 wordt in verschillende steden gespeeld, waaronder Amsterdam. Daarom wordt er rondom het Museumplein een ‘Football Village’ neergezet waar verschillende activiteiten worden georganiseerd. Het idee van Hofland is om op een van de podia jeugdteams uit te nodigen om gehuldigd te worden. Hofland: “Het ziet er steeds meer naar uit dat het Nederlands elftal in Amsterdam komt spelen. Dat zijn momenten die onze jeugdvoetballers nooit meer vergeten, zeker niet als ze dat seizoen zelf kampioen worden. De mooiste tijd en plaats om je kampioenschap te vieren is tijdens Euro 2020 in je eigen stad.”

Kampioen

Wethouder Simone Kukenheim is positief over het voorstel van Hofland en heeft toegezegd om ermee aan de slag te gaan. Hoeveel jeugdteams er namelijk zijn, en kampioen worden, is natuurlijk nog niet bekend. Maar je mag aannemen dat veel teams gehuldigd willen worden. Volgens Hofland moet zo snel mogelijk worden uitgezocht wat haalbaar is: “Het zit in de aard van Amsterdamse voetbalteams om kampioen te worden. Ik verwacht dat het om veel teams zal gaan. Als dat er te veel zijn, zouden we kunnen loten, maar het liefst zie ik dat ze allemaal kunnen worden gehuldigd.”