donderdag 23 september 2021

Investerend de crisis uit!

Vanochtend werd de begroting voor 2022 gepresenteerd door wethouder Victor Everhardt. D66 is blij om te horen dat er flink geïnvesteerd wordt om de stad weer vooruit te helpen. Fractievoorzitter Reinier van Dantzig: ‘‘Amsterdam kruipt langzaam de crisis uit. Daarom is het van belang nu te investeren in de stad. Juist nu kunnen we onze lokale economie aanjagen met investeringen in de energietransitie en nieuwe bouwgrond om Amsterdam klaar te maken vóór de toekomst.’’

850 miljoen investeren in werkgelegenheid, voorzieningen, bouwgrond en groen
Het coronavirus heeft de stad in een crisis gestort het afgelopen jaar. Veel sectoren van de Amsterdamse economie werden hierdoor geraakt en nog niet alle sectoren zijn hersteld. Daarnaast heeft de crisis een gat geslagen in de gemeentelijke schatkist. Om de economie weer een slinger te geven en de getroffen sectoren er weer bovenop te helpen wordt er aankomend jaar 850 miljoen euro geïnvesteerd in onder andere werkgelegenheid, goede voorzieningen en de groei van de stad. Fractievoorzitter van Dantzig: ‘‘We staan voor grote uitdagingen de komende jaren en deze investeringen dragen bij aan het toekomstbestendig maken van Amsterdam.’’

Lasten verlaging ondernemers en betere voorzieningen
Er wordt geïnvesteerd in de werkgelegenheid en de lasten voor ondernemers worden verlaagd door onder meer een tegemoetkoming in de legestarieven. Om Amsterdam de crisis uit te helpen is het van belang om een gunstig vestigingsklimaat te scheppen. Daar horen goede voorzieningen bij zoals sportvelden, groen en meer openbare wc’s. Maar ook meer geld voor kunst en cultuur en (jeugd)zorg. Fractievoorzitter Reinier van Dantzig: ‘‘Ondernemers hebben het zwaar gehad en de lastenverlichting zal bijdragen aan een snel herstel. Daarnaast is investeren goed voor de werkgelegenheid en voorzieningen zoals sportvelden en groen dragen bij aan een prettige leefomgeving voor Amsterdammers.’’

Wil je de hele begroting zien? Klik dan hier.