woensdag 6 juli 2016

D66 blikt terug en vooruit: wat doet Jan-Bert Vroege voor Amsterdam

Sinds maart 2014 is D66 de grootste fractie in de Amsterdamse gemeenteraad. Met 14 raadsleden en vier wethouders werkt D66 hard aan beter onderwijs, een duurzame en vrije stad en brengen we de stadsfinanciën op orde. Ieder raadslid heeft daarnaast een eigen onderwerp en specialiteit waar hij of zij continu mee bezig is. Met nog twee jaar tot de volgende verkiezingen is de huidige gemeenteraad precies halverwege. Een goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Dit doen we vandaag met raadslid Jan-Bert Vroege. Als student raakte Vroege betoverd door de vrijheid en veelkleurigheid van Amsterdam, een thema waar hij zich nu in de gemeenteraad voor inzet. Daarnaast maakt Vroege zich hard voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Kijk de video op YouTube

Meer ruimte voor fietsers, voetgangers en OV

Het zijn herkenbare beelden voor iedereen die wel eens in Amsterdam op de fiets springt: groepen fietsers die meerdere rijen dik voor een stoplicht staan te wachten. Als nummer één fietsstad in de wereld heeft Amsterdam voldoende uitdagingen om te zorgen dat zowel fietsers als voetgangers en het OV ruimte hebben in de stad. Mede dankzij initiatieven van Vroege krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte bij de nieuwe indeling van het Muntplein. “De Munt en omgeving wordt echt het domein van voetgangers en fietsers. We zetten een enorme stap richting onze ambitie van een autoluwe binnenstad,” aldus Vroege. Ook denkt Vroege mee over plekken in de stad die beter bereikbaar moeten worden. Zo stelt hij voor om een brug te maken die IJburg, Zeeburgereiland en de stad met elkaar verbindt, en is hij betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe brug naar Noord om ook dat stadsdeel beter toegankelijk te maken.

Benut parkeerplekken beter

De drukke binnenstad vraagt om creatief te zijn met innovaties, bijvoorbeeld om te voorkomen dat de stad dicht slibt met auto’s. Vroege stelt voor om apps te gebruiken die mensen naar vrije parkeerplekken begeleiden. Parkeergarages bij kantoren staan vaak ’s avonds leeg en andersom zijn bij appartementencomplexen juist overdag parkeerplaatsen beschikbaar. Vroege: “Zonder grote investeringen in nieuwe parkeergarages kunnen er veel meer auto’s parkeren op bestaande plekken. Zo houden we meer ruimte over voor voetgangers en fietsers.”