woensdag 12 juni 2019

Kleine bossen tellen op tot meer groen

De biodiversiteit staat onder druk in Amsterdam. Daarom komt D66-raadslid Ilana Rooderkerk met een voorstel om kleine bossen te plaatsen. Uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen blijkt dat door zogenaamde Tiny Forests de biodiversiteit toeneemt. Daarnaast daalt het aantal ongedierten zoals muggen in de omgeving. D66-raadslid Rooderkerk: “We gaan de afnemende biodiversiteit tegen en tegelijkertijd maken we de stad leefbaarder. Kleine bossen met allerlei soorten bomen, tellen bij elkaar op tot meer groen.”

Klein bos, grote oplossing
Maar wat is een Tiny Forest precies? Het is een klein en dichtbegroeid bosje met inheemse bomen en vol met leven. Een Tiny Forest is een stuk wild groen in de betonnen jungle dat de plaats inneemt van een stadsplantsoen. Het biedt de mogelijkheid voor educatie over de natuur en waar verschillende soorten beestjes kunnen ontsnappen aan de stedelijke drukte. De aanleg van  minibossen vergroot de waterbergingscapaciteit, verbetert de luchtkwaliteit, en gaat hittestress tegen. D66-fractielid Rooderkerk: “Kleine bossen kunnen een enorme impuls geven aan de klimaatbestendigheid en laten kinderen buiten het lokaal leren over de natuur.”

Een landelijk gedragen initiatief
Er zijn in Nederland al een aantal steden waar Tiny Forests het stedelijk landschap mooier maken. Zo zijn er al minibossen in Utrecht en Den Bosch. Het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid stelt cofinanciering beschikbaar voor de aanleg en ontwikkeling van drie Tiny Forests. Rooderkerk: “Haal stenen en gras uit de perkjes en plantsoenen en zet bomen ervoor terug in de plaats. Zo brengen we de natuur de stad in en maken we onze leefomgeving groener.”