woensdag 11 juni 2008

Leerplicht controles op Schiphol buitenproportioneel en inefficiënt

De Amsterdamse D66-fractie is verbaasd over de aangekondigde leerplicht controle van Amsterdam onder vakantiegangers op Schiphol. De sociaal-liberalen vinden dat het College hiermee wel erg ver het privé leven van mensen binnendringt. Ook vragen zij zich af het efficiënt het is om leerplichtambtenaren gezinnen op Schiphol te laten opspeuren. D66 heeft het College daarom om opheldering gevraagd over de aangekondigde controleacties.

Eerder deze week werd bekend dat het Amsterdamse bestuur van plan is rond de vakantieperiode leerplichtambtenaren op Schiphol in te zetten om te speuren naar gezinnen die te vroeg op vakantie gaan. D66-duoraadslid Jan Paternotte: ‘Het College wil met deze maatregel ver buiten haar eigen grondgebied Amsterdammers gaan controleren. Hier zien we wederom dat Amsterdam te vaak kiest voor zware bemoeienis met de persoonlijke levenssfeer van Amsterdammers, in dit geval als zij op het punt staan op vakantie te gaan.’

Paternotte vraagt zich bovendien af of controles op Schiphol wel zo efficiënt zijn: ‘Er zijn heel veel andere manieren om dit te doen. Straks moeten reizigers gaan bewijzen dat hun kinderenniet in Amsterdam op school zitten. Als de gemeente Den Haag en Rotterdam dit ook zouden doen wordt het een janboel. Er zijn grenzen aan de macht van een gemeente.´