woensdag 4 april 2018

Leidseplein lastig voor slechtzienden en blinden

Het verbouwde Leidseplein laat nog veel te wensen over voor blinden en slechtzienden. D66-raadslid Jan-Bert Vroege was dit weekend op het plein om de situatie te onderzoeken en constateerde dat er veel verbeterpunten zijn. D66 stelt daarom vandaag schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. Vroege: “ Het Leidseplein schiet nu tekort. Het kan niet zo zijn dat een plein dat voor 60 miljoen is verbouwd niet passend is voor blinden en slechtzienden. De gemeente moet hard aan het werk.”

Niet goed toegankelijk
Het Leidseplein biedt ruim baan aan de fietsers, maar het lijkt alsof er aan blinden en slechtzienden minder is gedacht. Zo is voor deze groep geen onderscheid te maken tussen het fietspad en het voetgangerspad. Ten Bruggencate: “Je staat er niet bij stil als je goed ziet, maar voor blinden en slechtzienden is het nieuwe Leidseplein nog niet goed toegankelijk.”

Belangrijke OV overstap
Het ontbreken van duidelijke hulpmiddelen voor slechtzienden en blinden op het Leidseplein is exemplarisch voor de problemen waar deze groep in de hele stad tegenaan loopt. Vroege: “Het Leidseplein is ook een belangrijke overstaplocatie voor het OV. Zeker hier moet het goed geregeld zijn, anders wordt het OV onbereikbaar voor velen. Amsterdam moet bereikbaar blijven voor iedereen. Laat het Leidseplein een voorbeeld zijn waar we van kunnen leren.”