maandag 29 mei 2017

Reinier van Dantzig lijsttrekker D66 Amsterdam

De leden van D66 Amsterdam hebben Reinier van Dantzig tot lijsttrekker gekozen voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. Van de bijna 3800 leden brachten 1.028 hun stem uit. 51,4% stemde voor Reinier, Abdeluheb Choho haalde 32,1%  en Dehlia Timman 16,5%.

Het bestuur kijkt terug op een goede en positieve lijsttrekkersverkiezing met drie kandidaten om trots op te zijn. D66 Amsterdam-voorzitter Saskia Groenewoud: “Na vier pittige debatten en veel campagneactiviteiten georganiseerd door de kandidaat-lijsttrekkers zelf, hebben onze leden hun keuze gemaakt.  We mogen als D66 trots zijn op deze drie Amsterdammers. Met de winnaar kijken we vol enthousiasme uit naar de gemeenteraadsverkiezingen.”

Op dit moment is D66 vertegenwoordigd in de raad met 14 van de 45 raadszetels en in het college met vier van de acht wethoudersposten. D66 wil dit resultaat op 21 maart 2018 bij de gemeenteraadsverkiezingen overtreffen. De verkiezing van onze lijsttrekker Reinier wordt daarbij als een eerste grote en goede stap gezien.

Dehlia Timman: “Ik wil alle leden die op mij hebben gestemd uit het diepst van mijn hart bedanken voor het vertrouwen. Ik wens Reinier alle geluk en wijsheid toe als lijsttrekker, hij heeft het verdiend.”

Abdeluheb Choho: “Ik wil Reinier van harte feliciteren. D66 Amsterdam heeft met hem een hele goede lijsttrekker. Ik zie er naar uit om onder zijn leiding de campagne van de gemeenteraadsverkiezing in te gaan.”

De vervolgstappen

Vanaf 1 juli start de aanmelding voor de overige kandidaten die op de D66-lijst willen voor de gemeenteraad. Een lijstadviescommissie bestaande uit 5 leden, waaronder de voorzitter van D66 Amsterdam, Saskia Groenewoud, en de lijsttrekker, Reinier van Dantzig, stellen een conceptlijst op. Uiteindelijk bepalen de leden van D66 in Amsterdam de volgorde van de kandidaten. De uitslag wordt bekend gemaakt in november.

Aan het einde van het jaar wordt ook bekend gemaakt wie zich voor D66 verkiesbaar stellen voor de adviescommissies. Het verkiezingsprogramma wordt in november vastgesteld op een afdelingsvergadering.