woensdag 18 maart 2015

Maak Amsterdam écht duurzaam: schaf top 10 onnodige regels af

D66 wil, samen met SP en VVD, af van oude regels regels die duurzaamheid in de weg staan. De coalitie partijen dienen een voorstel in met de 10 meest belemmerende regels die opgelost moeten worden. D66 woordvoerder duurzaamheid Marijn Bosman: “Zeker in onze dichtbebouwde stad is het bizar dat wanneer je samen een dak wil delen voor zonnepanelen, je dit bijna onmogelijk wordt gemaakt door verouderde regelgeving. Laten we het Amsterdammers niet onnodig lastig maken en die regels schrappen of aanpassen.”

Roepen om minder regels vonden de coalitiepartijen te makkelijk. De echte uitdaging is om die specifieke regels te vinden die duurzaamheid daadwerkelijk in de weg zitten. Bosman: “Ik ben door heel Amsterdam gefietst om met bewoners en ondernemers te praten die bezig zijn met duurzame initiatieven. We lopen tegen de gekste regels aan. Zo is dakisolatie het meest nodig bij oude gebouwen, maar wordt dat juist het moeilijkst gemaakt in de regelgeving”.

Onzinnige regels

Ook is het bijzonder lastig om dubbel glas aan te brengen in je huis. Nu moet er een onafhankelijke commissie naar je raam komen kijken of het dubbelglas het karakter van je huis niet aantast. Als het al gelukt is om energiebesparende of duurzame acties te ondernemen moet je er vaak ook nog eens grof geld voor neerleggen, juist door al die extra controles. De belastingregels voor lokale energie zijn toe aan vernieuwing. Bosman: “Nu is het nog rendabeler om 6 zonnepanelen op een dak te leggen, dan 60 zonnepanelen op een school”. De coalitiepartijen pleiten daarom voor lagere kosten en experimenteer ruimte in landelijke belastingwetgeving.

Samenwerken met Amsterdamse koplopers

D66, SP en VVD geven het Amsterdamse college de opdracht om snel aan de slag te gaan met de 10 hinderlijke regels. Ook willen ze dat de gemeente samen met duurzame koplopers uit Amsterdam de lokale regelgeving langs loopt om te kijken welke regels  duurzame initiatieven  nog meer in de weg staan.