donderdag 26 juli 2018

Maak Amsterdamse infrastructuur hittebestendig

De hittegolf heeft Amsterdammers in haar greep. De problemen  gaan verder dan een zwemplek zoeken zonder blauwalg of werken in een bloedheet kantoor. Meer dan tien bruggen in de stad kunnen namelijk niet meer open en de professionele binnenvaart kan op sommige plekken daardoor de stad niet meer in. D66-raadslid Jan-Bert Vroege vraagt daarom opheldering aan het stadsbestuur: “Het is niet meer van deze tijd dat onze infrastructuur hapert bij hoge temperaturen. Daarom wil ik weten hoe het college in de toekomst beter om kan gaan met een dergelijke hittegolf.”

Asfalt
Naast de bruggen die dicht moeten blijven loopt ook het asfalt schade op vanwege de warmte. In andere gemeenten wordt er gestrooid met zout om een sterke opwarming en beschadiging van het asfalt te voorkomen. Jan-Bert Vroege is benieuwd welke maatregelen de gemeente Amsterdam heeft genomen om schade aan de wegen te voorkomen. “De hitte is in andere steden natuurlijk net zo’n groot probleem als hier. Daarom wil ik graag weten of het in Amsterdam ook een optie is om tijdens hittegolven te strooien.”

Coalitieakkoord
In het coalitieakkoord heeft het college de ambitie uitgesproken om meer logistieke stromen via het water te laten verlopen. Mede door de drukte op straat kunnen elektrische boten een uitkomst zijn voor de drukte en luchtkwaliteit van Amsterdam. Vroege: “Het is een goed idee om sterker in te zetten op logistiek via water. Maar dat moet dan wel een betrouwbare optie zijn, en door in de zomer de bruggen te sluiten neemt die betrouwbaarheid af.”