vrijdag 22 mei 2020

Maak nieuw stadsbos bij De Boelelaan

Bij De Boelelaan denken veel mensen nu alleen aan hoge gebouwen, voorbijscheurende auto’s en veel beton. Maar daar komt verandering in: het middendeel van De Boelelaan gaat op de schop. Een groot onderdeel van de herinrichting is het aanleggen van een groenstrook. D66-raadslid Daniëlle de Jager stelt voor om op die plek een stadsbos of voedselbos aan te leggen. De Jager: “Het is belangrijk dat de oever van De Boelelaan in samenspraak met de buurt wordt ingevuld. Wat D66 betreft zou het een fantastische plek zijn voor een nieuw stadsbos. Meer groen voor Amsterdammers zonder tuin. Een stadsbos is goed voor de biodiversiteit en bomen zijn de beste airco voor een stad, ze werken verkoelend.”

Groene oever
Een stadsbos is een klein stuk groen met allerlei verschillende inheemse bomen. De Boelelaan is nu vooral een grijze verkeersader. Bij de herinrichting komt er ruimte vrij voor een groene oever. Ook D66-stadsdeelcommissielid Angelo Verhoeven is enthousiast: “Dit draagt bij aan het plan om van de Zuidas een volwaardige stadswijk te maken. Een stadsbos brengt leven naar de uitgestorven straten van de Zuidas buiten kantooruren.”

Biodiversiteit
Een belangrijk onderdeel bij het vernieuwen van de Boelelaan is om meer ruimte te maken voor biodiversiteit. Een stadsbos is wat D66 betreft de ideale oplossing. De Jager vraagt het stadsbestuur in haar voorstel dan ook om bij de verdere uitwerking van de planning specifiek de optie van een stadsbos mee te nemen. Uiteraard in samenspraak met de bewoners. De Jager: “Groen is het nieuwe goud en stadsbossen kunnen veel betekenen voor de vergroening en het vergroten van de biodiversiteit in Amsterdam.”