dinsdag 22 december 2020

Maak stemmen vanuit de auto mogelijk

D66 en DENK pleiten voor drive-throughstraten waar Amsterdammers kunnen stemmen vanuit hun auto. Het is hetzelfde principe als bij een teststraat, maar in dit geval stem je in plaats van dat iemand een wattenstaafje in je neus stopt. D66 en DENK doen dit voorstel aan de burgemeester. Marijn Bosman (D66): ‘‘We moeten creatief zijn om deze verkiezingen goed te laten verlopen.’’ Raadslid Sheher Khan (DENK): ‘‘Hiermee geven we iedereen een veilige kans om te stemmen.’’

Verkiezingen in coronatijd
Het coronavirus waant zich nog steeds een weg door ons land en de verkiezingen in maart staan al bijna voor de deur. Dit gaat een enorme opgave worden om de bijna 13 miljoen stemgerechtigde Nederlanders op een veilige wijze te laten stemmen. Zeker voor ouderen en kwetsbare is het een lastige afweging om te gaan stemmen. Er moet voldoende afstand bewaard worden en de wachtrijen voor de stembureaus kunnen daardoor flink oplopen. ‘‘We moeten niet onderschatten hoeveel stemgerechtigden er tot de kwetsbare groep behoren. Ook voor hen moeten we de faciliteiten optimaal inrichten in deze unieke situatie,’’ aldus raadslid Khan (DENK).

Stemmen vanuit de auto
Het stemproces kan echter op een veilige wijze en toegankelijk gebeuren door aanvullend op de reguliere stembureaus ook drive-through stemstraten in te richten. Het voordeel hierbij is dat je een absolute afstand creëert en mensen zo min mogelijk in contact komen met andere stemgerechtigden. Dit kan een uitkomst zijn voor ouderen en kwetsbaren die het niet aandurven om naar een regulier stembureau te gaan en voor mensen die niet in lange wachtrijen kunnen staan. ‘‘Iedereen moet zich veilig voelen om te gaan stemmen, alleen daarmee waarborg je de toegankelijkheid van het stemproces. Dit is een kernwaarde van onze democratie,’’ aldus Bosman (D66).

Het voorstel wordt in de raadscommissie Algemene Zaken van 7 januari gedaan. Volg het debat hier live.