dinsdag 24 juli 2018

Maak terrassenbeleid bij hittegolf mogelijk in heel Amsterdam

Het is bloedheet in Amsterdam. In stadsdeel centrum geldt een ‘tropisch weer scenario’. Op dagen als gisteren en vandaag, bij een hittegolf (28 graden of hoger) mogen horecagelegenheden de terrassen ruimer opstellen dan normaal. Horecagelegenheden zonder terrasvergunning mogen één of twee tafeltjes buiten zetten. Waarom geldt dit alleen in stadsdeel centrum? Dat vraagt ook D66-raadslid Marijn Bosman: “Weinig Amsterdammers hebben zelf een tuin. Met dit warme weer is een beetje extra buitenruimte voor Amsterdammers natuurlijk welkom. Wat D66 betreft komt er voor alle stadsdelen een uitzondering voor terrassen bij tropisch weer, mits ze niet in de weg staan van de stoep of het verkeer.”

Spreiden van drukte
Marijn Bosman: “Juist door de focus van het beleid te verleggen van het centrum naar andere stadsdelen, kunnen we het centrum wat meer lucht geven van de drukte. En ik gun natuurlijk alle Amsterdammers met dit weer ook een plekje buiten op het terras.” Het voetgangersverkeer mag niet worden belemmerd en er mogen geen gevaarlijke situaties ontstaan. In stadsdeel centrum wordt er een uitzondering gemaakt voor deze regel in een paar drukke straten, daar geldt deze regel niet. Waar terrasuitbreiding wel of niet past is daarom aan de bestuurders van de stadsdelen.