donderdag 8 juli 2021

MBO-studenten na corona weer in beweging

D66 wil mbo-studenten helpen om na ander half jaar van stilzitten tijdens de pandemie weer in beweging te komen! Het voorstel van D66 zal komende donderdag worden gesteund door een meerderheid in de gemeenteraad. Fractievertegenwoordiger Rob Hofland: ‘‘Nederland was voor corona al kampioen stilzitten maar nu zitten we al helemaal vastgeplakt aan onze stoel. Nu we weer wat meer vrijheid hebben moeten we meteen van die ongezonde gewoonte af. Het beweegpatroon van mbo-studenten is gemiddeld minder goed dan dat van leeftijdsgenoten. Daar moet verandering in komen, en snel!’’

Lang stilgezeten door corona pandemie
Veel studenten en jongeren hebben lang en veel stilgezeten tijdens de corona pandemie. Amsterdamse studenten zaten vaak noodgedwongen op kleine kamertjes waarbij de gewoonte om lang stil te zitten er afgelopen anderhalf jaar ongewenst bij ingeslopen is. Dat is een slechte ontwikkeling: lang stilzitten is ongezond voor lichaam en geest. Uit onderzoek blijkt dat vaak langdurig stilzitten leidt tot een hoger risico op hart- en vaatziektes en vroegtijdig sterven.  Ook blijkt dat sportdeelname onder jongeren met een beroepsgerichte opleiding nog sterker achterblijft. Fractievertegenwoordiger Hofland: ‘‘Door corona hebben veel jongeren en studenten noodgedwongen de gewoonte aangeleerd om langdurig stil te zitten. Ik wil niet dat mbo-studenten nu achterblijven bij het heropenen van de maatschappij. Het is in het grootste belang van hun gezondheid om weer in beweging te komen, en daar mogen we best bij helpen.’’

MBO-studenten weer in beweging krijgen
Al voor de coronapandemie was Nederland Europeeskampioen stil zitten. Door de pandemie hebben de afgelopen anderhalf jaar een hoop jongeren en studenten nog meer uren op een stoel doorgebracht in hun kleine kamers. Het voorstel roept het stadsbestuur op in overleg te treden met Amsterdamse mbo’s. Het doel hierbij is om iedere student bij de introductie van het nieuwe jaar of bij eventuele zomeractiviteiten bekend te maken met het grote belang van bewegen voor een gezonde levensstijl. Ook sportverenigingen en aanbieders worden betrokken om mbo-studenten laagdrempelig in aanraking te brengen met sport en beweging. Fractievertegenwoordiger Hofland: ‘‘Ik wil graag dat iedere mbo-student te horen krijgt hoe belangrijk het is om weer in beweging te komen en welke fantastische sporten je in Amsterdam allemaal kan beoefenen. Dat kan een groot gezondheidsverschil maken. Wat mij betreft begint iedereen het nieuwe schooljaar een sliding door het gras of een marathon in de benen’’