Inclusiviteit: toverwoord, trend of transitie?

Impressie van een themadag van de D66 Masterclass ’17-’18 – Regio Amsterdam

“De tekstverwerker in Word herkent het woord ‘inclusiviteit’ niet” kopte de Volkskrant
vorig jaar. Hoewel het steeds vaker als toverwoord door emancipatiebewegingen en beleidsmakers wordt ingezet, valt er nog een wereld te winnen in het omzetten van dit woord in daden.

Want zijn we met z’n allen op weg naar een inclusieve maatschappij? Leven we in een land waarbij elk individu in alle vrijheid deel kan uitmaken van onze samenleving ongeacht geslacht, geloof, beperking, seksuele voorkeur, of culturele, etnische afkomst? De deelnemers van de D66 Masterclass ’17 – ’18 – Regio Amsterdam bogen zich tijdens een van de themadagen over dit belangrijke onderwerp. Ze wilden antwoord krijgen op de vraag: is inclusiviteit een toverwoord, een trend of een transitie?

De dag vond plaats op de Elance Academy, waar meiden en powervrouwen uit allerlei leefwerelden via coachingsprogramma’s bij elkaar worden gebracht. Tijdens de themadag vertelden directeur Aytun Aydin, een coach, en twee deelnemers over hun coachingtraject.

Ook Joan Nunnely, bestuurslid talentontwikkeling & opleiding van het D66 Landelijk Bestuur in Den Haag, was aanwezig.  Ook Yassmine El Ksaihi, raadslid voor D66 Amsterdam, Mohamed Baba, vicevoorzitter Politiek D66 Amsterdam, en Hülya Kat, secretaris van regiobestuur D66 Noord-Holland, spraken over inclusiviteit.

Daarnaast inspireerde Rotterdammer Charl Landvreugd, expert op het gebied van inclusiviteit in de Nederlandse kunstwereld en tevens beeldend kunstenaar, de groep D66’ers met zijn visie op de gezamenlijke wereldwijde inspanningen om culturele verschillen te overbruggen.

Het was een prikkelend en inspirerende themadag waarbij elke spreker een ander antwoord gaf op bovengestelde vraag. De themadag zorgde daarmee niet voor een bevredigende, eensgezinde visie, maar werd een startpunt om samen het thema inclusiviteit binnen D66 verder uit te gaan werken.

Wil je volgend jaar meedoen met de D66 Masterclass ’18-’19 – Regio Amsterdam? Geef je op!