maandag 29 juni 2020

Meer aandacht nodig voor seniorenwoningen

Vandaag namen Tweede Kamerlid @verabergkamp en raadslid @alexanderhammelburg de ‘toolkit woonopgave senioren’ aan van @anbo_nederland en Actiz. Nederland heeft namelijk een tekort van bijna 80.000 seniorenwoningen en ook in Amsterdam zijn er veel te weinig plekken voor senioren. Met deze toolkit bieden @anbo_nederland en Actiz gemeenten-instrumenten om de woningbouw verder te stimuleren. Hammelburg: “We zijn in Amsterdam goed aan de slag met de instrumenten die deze toolkit ons biedt. Maar de strijd om de ruimte zorgt er ook in Amsterdam voor dat er een nijpend tekort is aan seniorenwoningen. Daarom moeten we alle zeilen bijzetten om meer seniorenwoningen te bouwen.”

Ouderenhuisvesting
Ook aanstaande donderdag staat ouderenhuisvesting op de agenda van de raadsvergadering. In de samenwerkingsafspraken met de corporaties is, mede dankzij moties van Alexander Hammelburg, afgesproken dat zij jaarlijks 250 nieuwe seniorenwoningen opleveren. Dat zijn zogenaamde geclusterde woningen. Tijdens deze raadsvergadering wordt de voortgang van deze afspraken besproken en zal Alexander Hammelburg met nieuwe voorstellen komen om ook voor ouderen met een middeninkomen meer oplossingen te vinden. Hammelburg: “Ouderen met een middeninkomen zitten soms vreselijk in de knel. Voor hen is er geen verhuisregeling. Dit probleem moeten we oplossen.”