donderdag 14 maart 2019

Meer aandacht voor digitale geletterdheid

De gemeenteraad heeft vandaag unaniem ingestemd met een voorstel van D66-raadslid Ilana Rooderkerk, waarin wordt gevraagd om een aanpak te realiseren voor digitale geletterdheid. Samen met scholen moet de wethouder een plan bedenken om ervoor te zorgen dat scholieren met de juiste nieuwe vaardigheden van school gaan. Rooderkerk: “Op de arbeidsmarkt worden steeds meer digitale en technologische vaardigheden gevraagd. Het is dan ook van belang dat het onderwijs kinderen klaarstoomt voor de banen van de toekomst.”

Kansengelijkheid
Digitale geletterdheid heeft betrekking op ict-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid. Aandacht voor digitale geletterdheid op scholen is van groot belang voor de kansengelijkheid van kinderen. Uit de Monitor Jeugd en Media blijkt dat er grote verschillen zijn in digitale geletterdheid tussen de leerlingen uit verschillende onderwijstypen. Vooral leerlingen uit het praktijkonderwijs en het vmbo scoren hier laag op. Rooderkerk: “Door met het Amsterdamse onderwijs voorop te lopen waar het gaat om aandacht voor 21e eeuwse vaardigheden, verkleinen we de verschillen tussen de leerlingen.”