donderdag 17 februari 2011

Miljoen euro voor sporten op de sintelbaan

‘Voorstel van D66 en GroenLinks voor een extra investering in amateursport aangenomen door Amsterdamse gemeenteraad’

De gemeenteraad van Amsterdam heeft vanavond een flinke investering in de amateursport in Amsterdam mogelijk gemaakt. Niet alleen is Amsterdam nu definitief kandidaat voor de organisatie van het EK Atletiek 2016, ook gaat de stad bijna een miljoen euro steken in atletiekactiviteiten om jonge Amsterdammers aan het sporten te krijgen. De gemeenteraad heeft dit voorstel, op initiatief van sportwoordvoerders Jan Paternotte (D66) en Evelien van Roemburg (GroenLinks) met een ruime meerderheid gesteund.

De amateursport, de sportclubs en de individuele sporters in Amsterdam hebben het moeilijk. Hoewel er steeds meer mensen gaan sporten, ligt het percentage sportende Amsterdammers nog altijd onder het landelijk gemiddelde. Vooral in de stadsdelen buiten de ring A10 blijft het aandeel sporters ver achter. Geld voor investeringen in sport blijkt altijd weer lastig te vinden, zeker nu er flink bezuinigd moet worden.

D66 en GroenLinks hebben daarom voorgesteld om, gekoppeld aan de uitgaven van het EK Atletiek, een miljoen te reserveren voor het verbeteren van sportfaciliteiten, voor extra sportstimulering voor jongeren in achterstandswijken, voor ondersteuning van sportclubs en hun vrijwilligers. Deze investeringen zijn niet alleen voor de korte termijn lonend, maar zorgen ook voor een gezondere en sportievere jeugd op de lange termijn. ”Wij zijn hartstikke blij dat de gemeenteraad nu in grote meerderheid uitspreekt de amateursport net zo belangrijk te vinden als topsport,” aldus Van Roemburg en Paternotte.